Vad krävs för att ett barn ska få permanent uppehållstillstånd?

Alla familj medlemmar har permanenta uppehållstillstånd och jag ansökte uppehållstillstånd för min lilla barn när hön föddes på grund av anknytning men nu efter ca 11 månader har fått brev från Handlägare att ska komplettera ärende med pass för att mitt barn ska få tillfälligt uppehållstillstånd?!! Hon påpekar att från och med 20 juli 2021 har kommit nya lag som barn för inte längre permanenta uppehållstillstånd! Handläggaren vill att jag ska ansöka för främling pass för min dotter om khash kan inte skaffa pass från hemlandet! Varför ett barn som alla deras familje medlemmar har permanenta uppehållstillstånd ( 4 syskonen och föräldrar) ska få tidsbegränsade uppehållstillstånd?! Vad jag kan göra för att mitt barn ska få permanenta uppehållstillstånd?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det stämmer att de nya lagarna trädde i kraft 20 juli 2021. Enligt de nya lagarna krävs det att varje enskild individ måste uppfylla kraven för permanent uppehållstillstånd, även barn. Detta innebär att barn som har fått uppehållstillstånd på grund av familjeanknytning måste uppfylla kraven för förlängt uppehållstillstånd och har bott i Sverige med uppehållstillstånd i minst tre år för att kunna få ett permanent uppehållstillstånd (här). Du kan även läsa här för mer information.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är mer än välkommen att återkomma med fler funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Nina MaiRådgivare