FrågaAVTALSRÄTTAvtal03/03/2021

Vad krävs för att ett avtal som ingåtts via en smartphone ska bli bindande?

Hej,

Vad krävs för att ett skriftligt samt muntligt avtal skall räknas som bindande och giltigt mellan både privatperson till privatperson och privatperson till företag när det ingås med hjälp av en Smartphone. Vilka elektroniska åtgärder krävs för att göra något man har kommit överens om via sms kontra muntligt på telefon bindande? Krävs det exempelvis att man identifierar sig med bank-id innan när man svarar på smset?, krävs det att telefonsamtalet spelas in om muntligt avtal ska gälla?

Alltså: hur gör man något man kommer överens om över telefon, i antingen skrift eller muntligt bindande rent juridiskt?

Tacksam för svar, tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Frågor som rör avtal hittas huvudsakligen i lag om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område (avtalslagen).

Utgångspunkten är att ett avtal blir bindande genom ett anbud och en accept som motsvarar varandra (1 § avtalslagen). Alltså att den ena parten anger ett anbud som den andra parten godtar. En grundläggande princip inom avtalsrätten är att avtal ska hållas. Generellt finns det inga formkrav för hur avtalet ska utformas. Ett muntligt avtal är som regel bindande. Nackdelen med muntliga avtal är att det kan bli svårt att bevisa att ett giltigt avtal föreligger om den ena parten inte uppfyller sina förpliktelser.

För vissa avtal, så kallade formavtal, finns det särskilda krav som måste följas för att avtalet ska vara bindande. Det kan exempelvis vara att avtalet måste var skriftligt. När det gäller telefonförsäljning måste lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler följas, som bl.a. anger att konsumenten skriftligen måste acceptera anbudet för att avtalet ska vara bindande.

Som huvudregel krävs alltså inga speciella elektroniska åtgärder för att ett avtal som ingåtts via en smartphone ska bli bindande. Det är bra om avtalet är utformat på ett så tydligt och utförligt vis som möjligt för att undvika att en tvist uppstår och att se till att ha någon form av bevisning för att avtalet har ingåtts. Om avtalet exempelvis ingås muntligen via telefon kan det vara en bra idé att spela in samtalet. Värt att nämna är att om ett företag ska spela en ett samtal måste detta göras i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR). Ett annat sätt att säkra bevisning är att efter samtalet skicka personen en skriftlig bekräftelse på det som har avtalats.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att höra av dig igen.

Vänliga hälsningar,

Frida FahlgrenRådgivare