Vad krävs för att ett anbud ska vara bindande?

Vi har fått ett erbjudande om garageplats från ett stort bostadsbolag. Av erbjudandet framgår vilken plats det gäller, pris och det är adresserat till min sambo. Av erbjudandet framgick att han skulle tacka ja innan ett visst datum vilket han också gjorde. Nu påstår de att garaget gått till någon annan och jag hävdar att vi faktiskt ingått ett avtal enligt anbud och accept. Det finns ju inga formkrav för avtal. Har jag missuppfattat något?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du säger finns inga formkrav för avtal. Enligt avtalslagen 1 § är ett anbud bindande för anbudsgivaren. Enligt 2 § är vidare tidsbestämda anbud bindande fram till angiven utgångsdag. Är erbjudande tillräckligt specifikt (som en tumregel kan man säga att det ska räcka för mottagaren att svara "Ja") utgör det erbjudande ni fått ett bindande anbud.

Således kan ni hävda att avtalet är bindande gentemot bolaget. Skulle bolaget vägra prestera kan ni söka skadestånd.

Lawline RådgivareRådgivare