Vad krävs för att en person ska dömas till sexuellt ofredande genom blottning?

Hej, Under en studentsittning i helgen blev jag och en kompis nästan blottade för. Mannen, som det redan fanns rykten om att han blottat sig under en tidigare sittning bara några veckor innan, började knäppa upp byxorna framför oss. Innan själva blottningen hann ske fick han en ordentlig utskällning av mig och jag bad honom att lämna platsen. Vi vet vem detta var. Måste själva blottningen ske för att vi ska kunna anmäla honom? Jag förstår att brottet inte hann begås fullständigt, men ska två tjejer behöva bli blottade för (och ärrade) för att han ska få möta konsekvenserna för sitt agerande? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline för att få svar på din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det krävs att gärningspersonen faktiskt blottlägger sitt könsorgan för att det ska räknas som ett brott i rättslig mening. En person som blottar sig kan begå brottet sexuellt ofredande. Det krävs däremot inte att en person blottar sig för att brottet sexuellt ofredande ska vara fullbordat. Jag ska redogöra för vilka förutsättningar som måste vara uppfyllda för att en person i allmänhet ska anses ha sexuellt ofredat en annan person. Jag ska därefter bedöma om personen i fråga uppfyller förutsättningarna för sexuellt ofredande.

Vad krävs för att en gärning ska anses utgöra ett sexuellt ofredande?

Sexuellt ofredande kan avse två huvudsakliga situationer. Det kan handla om att en person blottar sig för någon annan på ett sätt som är ägnat att väcka obehag (6 kap. 10 § andra stycket brottsbalken (BrB)).  Det kan också handla om att en person genom ord eller annat handlande ofredar en person på ett sätt som är ägnat att kränka personens sexuella integritet (6 kap. 10 § andra stycket brottsbalken (BrB)).

Vad räknas som blottning?

Varken lagen eller andra rättskällor beskriver på ett tydligt sätt vad som avse med att en person blottar sig för någon annan. I ett förarbete till bestämmelsen nämns det att en person ska kunna straffas för sexuellt ofredande genom exhibitionistiskt beteende om personen blottar sig för någon annan på ett sätt som är ägnat att väcka anstöt (upprördhet). Det är tillräckligt för straffansvar att handlingen typiskt sett är sådan att den väcker anstöt hos annan. Det är alltså inte den som utsätts för handlingen som avgör om den är att anse som anstötlig. Ansvar kan därmed bli aktuellt även om offret i fråga inte känner sig kränkt. Även i det fallet att offret upplever sig kränkt av handlingen innebär det inte nödvändigtvis att handlingen ska anses vara anstötlig i lagens mening (prop. 2004/05:45 s. 86)

Som ett belysande exempel på vad som innebär att en person blottar sig inför någon annan kan följande rättsfall lyftas fram. Gärningspersonen dömdes för brottet sexuellt ofredande genom att ha blottat sitt könsorgan. Könsorganet var med andra ord synligt för offret under handlingens inträffande. Gärningspersonen hade efter blottningen tagit offrets hand och lagt den på sitt könsorgan varvid kortvarig beröring av denna hade ägt rum. Tingsrättens dömde gärningspersonen till tre månaders fängelse. Domen överklagades till hovrätten som ändrade domen till till villkorlig dom (RH 2019:22).

Vad räknas som sexuellt ofredande på annat sätt än genom blottning?

Det går inte att räkna upp vilka ord eller handlingar som omfattas av bestämmelsen sexuellt ofredande. Bedömningen görs utifrån samtliga omständigheter i det enskilda fallet. Det krävs inte att gärningspersonen genom orden eller handlingen haft för syfte kränka offrets sexuella integritet. Det är tillräckligt att gärningsmannen har avsikt att genomföra de faktiska omständigheter som utgör underlag för domstolens värdering av frågan om de varit ägnade att kränka offret på ett sådant sätt. Likt blottning räcker det med att handlingen typiskt sett är sådan att offrets sexuella integritet kränks (prop 2004/05:45 s. 149-150).

Allmänt om sexuellt ofredande

Bestämmelsen sexuellt ofredande ska ses som en uppsamlingsparagraf. Detta innebär att bestämmelsen ska tillämpas först om inte någon annan bestämmelse i brottsbalkens sjätte kapitel är tillämpligt på fallet. Bestämmelsen är tänkt att avgränsas till att träffa handlingar som har en sexuell inriktning på så sätt att de syftar till att reta eller tillfredsställa gärningspersonens sexualdrift (prop. 2004/05:45 s. 88).

Vad som gäller i din situation

Det framkommer inte tydligt i gällande rätt vad som avses med ”att blotta sig” och vad som krävs för att denna handling ska utgöra ett sexuellt ofredande. Språkligt avses med "blotta" att man gör något synligt. Utifrån en bokstavstolkning av ordet ”blotta” bör sexuellt ofredande i denna mening avses handlingar när gärningspersonen faktiskt synliggör sitt könsorgan för någon anna person. En sådan tolkning hänger även samman med straffrättens grunder om att straffrättslig lag ska tolkas så nära ordalydelsen som möjligt. Detta synsätt passar även samman med lagstiftarens ändamål med bestämmelsen sexuellt ofredande. Lagstiftaren har avsett att med bestämmelsen träffa handlingar av exhibitionistisk natur. En exhibitionistisk handling i avseendet av att blotta sig bör därför avgränsas till att omfatta situationer då personen faktiskt blottar sitt könsorgan. Personen i fråga kan därmed inte ha blottat sig på ett sätt som utgör ett sexuellt ofredande.

Trots vad som ovan sagts är det inte uteslutet att personen i fråga faktiskt blottat sig för att hen ska stå till ansvar för sexuellt ofredande. Bestämmelsen ska nämligen ses som en uppsamlingsparagraf som träffar olika handlingar av sexuell natur som inte bestämts i ett tidigare skede i brottsbalkens sjätte kapitel om sexualbrott.  Vad som vanligtvis skulle utgöra till exempel ofredande eller förolämpning kan därmed räknas som ett sexuellt ofredande om handlingen har inslag av viss kvalificerad sexuell natur som innebär en kränkning av offrets sexuella integritet. Det kan därmed räcka med att gärningspersonen haft för avsikt att med ord eller andra handlingar än blottande kränkt er sexuella integritet. Kränkningen som ni utsätts för bedöms utifrån vad som typiskt sett anses utgöra en kränkning av en persons sexuella integriteten.

Med hänsyn till ovan nämnt rättsfall får jag dessvärre dra följande slutsats om ert fall. Den handling som personen i fråga genomfört (knäppt upp byxorna och därmed troligen visat underkläderna) är dessvärre inte tillräckligt klandervärd i rättslig mening för att personen ska stå till straffrättsligt ansvar för sexuellt ofredande.

Har du några ytterligare frågor? Tveka inte att kontakta oss på Lawline igen så hjälper vi dig!

Med vänlig hälsning,

Pontus Heino

Pontus HeinoRådgivare