Vad krävs för att en panträtt i en fastighet ska bli giltig?

Har lånat ut pengar mot pantbrev i en fastighet som står i ett skuldbrev.

Av olika anledningar kom inte de fysiska pantbreven i mina händer utan de blev kvar i fastighetsägarens förvar. Nu har denne sålt fastigheten och mina pantbrev är borta, de har tagits i anspråk av nya ägarens bank för lån på fastigheten.

Finns det något jag kan göra eller är min säkerhet värdelös nu?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tyvärr gäller i svensk rätt ett krav på tradition för att en panträtt i en fastighet ska bli giltig för en borgenär. Enligt 6 kap 2 § jordabalken upplåtes panträtten genom att fastighetsägaren överlämnar pantbrevet som pant för en fordring. Pantbrevet måste alltså ha kommit i din besittning för att du ska ha en giltig panträtt som säkerhet för återbetalning av lånet du gett.

Det skulle eventuellt kunna gå att få hela låneavtalet ogiltigförklarat enligt reglerna i avtalslagen. Men då krävs att någon av ogiltighetsgrunderna i avtalslagen är uppfyllda, vilket inte blir fallet endast för att du inte fått pantbrevet i din besittning. Som borgenär har du ett ansvar för att säkerheten du vill ha blir giltig.

Hoppas mitt svar hjälpt dig!

Lawline RådgivareRådgivare