FrågaAVTALSRÄTTGåva22/10/2019

Vad krävs för att en gåva i form av pengar ska vara giltig?

Hej!

En person vill ge mej 15000 kronor.

Är det ok att bara ta emot?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Reglerna kring gåva

Det finns några rekvisit som ska vara uppfyllda för att pengarna ska kunna klassas som gåva (gåvolagen). För detta krävs att gåvan ska vara frivillig, en förmögenhetsöverföring ska göras från gåvogivaren till dig som gåvotagare, och syftet med detta är att gynna dig som gåvotagare, det ska alltså finnas en gåvoavsikt hos gåvogivaren (1 § gåvolagen).

Uppfylls dessa krav klassas det som en gåva och det ska inte finnas några problem med att du tar emot en gåva. Finns det inget skuldebrev så fullbordas gåvan när de utfästa pengarna kommer i din besittning (2 § gåvolagen).

Viktigt att tänka på

Det framgår inte av din fråga vem det är som vill ge dig pengarna. Det kan generellt vara bra att vara uppmärksam på om det är någon du inte känner som plötsligt vill ge dig pengar. Du bör kontrollera så att personen inte ställer några villkor för att du ska få pengarna, t.ex. att du behöver betala tillbaka dem i framtiden. Du ska också vara försiktig med att dela kontouppgifter och liknande med främmande personer.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Emil BengtssonRådgivare