Vad krävs för att bli släppt från häktet efter rättegång?

Hej min pojkvän blev i början av sommaren häktad för mordförsök, han och en till blev båda häktade för samma misstanke. Oklart i dagsläget vad min kille kommer bli dömd för dock. Men han har har nu suttit häktad i snart 5 månader och kommer ha rättegång för detta i slutet av november. Min fråga är då hur stor är chansen att han blir släppt efter rättegången och får ställa in sig senare? (Vet 100% att han kommee bli dömd till fängelse) och sen har han redan ett fängelsestraff som väntar sen innan men tänker vad krävs för o bli släppt efter en rättegång särskild om man blir dömd till fängelse?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Reglerna om häktning finns i rättegångsbalkens (RB) 24 kapitel. Jag kommer i mitt svar till dig att redogöra för vad som krävs för att bli häktad och avslutningsvis ge min syn på din fråga.

Det måste finnas minst ett häktningsskäl

För den som är misstänkt för ett brott på sannolika skäl måste minst ett av nedanstående häktningsskäl vara uppfyllda (24 kap. 1 § första stycket RB):

1. Flyktfara - när det finns skäl att tro att den misstänkte kommer att dra sig undan lagföring och fly,
2. Kollusionsfara - när det finns skäl att tro att den misstänkte kommer att försvåra brottsutredningen genom att t.ex. undanröja bevis och
3. Recidivfara - när det finns skäl att tro att den misstänkte kommer att fortsätta att med brottslig verksamhet

Är straffet för det misstänkta brottet två år eller mer är utgångspunkten att häktning ska ske, om det inte är uppenbart att skäl till häktning saknas (24 kap. 1 § andra stycket RB).

Vid häktning ska det göras en proportionalitetsbedömning och häktning får ske bara om skälen för åtgärden uppväger det intrång eller men i övrigt som åtgärden innebär för den misstänkte eller något annat motstående intresse (24 kap. 1 § tredje stycket RB).

Häktningen ska upphävas i vissa fall

Det beslutas i regel om häktning i två veckor i taget. Inom den tiden måste åklagaren antingen begära omhäktning eller väcka åtal (24 kap. 18 § RB).

Om det inte väcks åtal eller begärs omhäktning inom tidsramen ska rätten omedelbart häva häktningsbeslutet. Likaledes ska häktningen omedelbart upphävas om det inte längre finns skäl för häktning, dvs. om något av kraven ovan inte längre är uppfyllda (24 kap. 20 § RB).

Mycket talar för att din sambo kommer att kvarstanna i häkte

Svaret på den fråga du har ställt är således att det som krävs för att bli släppt efter en rättegång, särskilt om man blir dömd till fängelse, är att inget av häktningsskälen längre är uppfyllda.

Utan någon närmre insyn i din sambos fall kan jag bara göra en generell bedömning. Enligt min bedömning är det rimligt att anta att rätten kommer att besluta att han ska kvarstanna i häkte efter rättegången. När någon döms till fängelse bedöms det ofta att det finns en flyktrisk; flyktrisken ses som högre desto längre straff man döms till. Flyktrisk är ett häktningsskäl. Då din sambo redan har ett väntande fängelsestraff och nu sannolikt kommer att dömas till ännu ett fängelsestraff, finns det även skäl att anta att han kommer att fortsätta med brottslig verksamhet. Flyktrisk är ett häktningsskäl. Om brottet din sambo är misstänkt för stadgar ett fängelsestraff om minst två år ska häktning ske även fortsättningsvis, om det inte är uppenbart att skäl till häktning saknas.

Avslutningsvis är jag av uppfattningen att det är förhållandevis lätt att bli häktad i Sverige, och även att vara häktad under en längre tid. Om någon släpps efter avslutad rättegång är det ofta ett tecken på att vederbörande kommer att bli frikänd eller få ett kortare straff. Motsatsvis kan man i regel utgå från att man som häktad kan räkna med att få stanna kvar i häkte om man döms till ett längre straff.

Utifrån den information du skrivit i din fråga är jag av uppfattningen att du ska förbereda dig på att din sambo kommer att vara fortsatt häktad fram till verkställighet av domen (dvs. tills han förflyttas till kriminalvårdsanstalt). Om han just nu är häktad med restriktioner kan du dock räkna med att de i regel släpps efter avslutad rättegång. Ofta saknas det skäl att belägga en misstänkt med restriktioner efter avslutad huvudförhandling då det inte längre finns någon risk för försvårande av utredningen.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare