FrågaAVTALSRÄTTFormkrav15/05/2022

Vad krävs det för bekräftelse på en uppsägning av hyresavtal?

Hej Jag hyr ett litet hus privat. Jag har sagt upp mitt hyreskontrakt, över tre månader fast jag har laglig rätt med en månads uppsägning (privatuthyrningslagen). Eftersom det har framkommit att mina hyresvärdar har kontakt med kronofogden och inte har någon postlåda så skulle en uppsägning via rekommenderat brev inte bli hämtat. Jag lämnade istället personligen uppsägningen till en av hyresvärdarna (de är sambor) som mottog min uppsägning. De hade ingen inverkan på detta, jag fick även ett sms där de skriver att de har godkänt uppsägningen och att de inte ser något konstigt med det. Så min fråga är håller detta juridiskt, eller kan de motsätta sig min uppsägning senare? Jag skrev även en kopia på själva uppsägningen som jag har behållit själv. Jag bad att de skulle signera uppsägningen så jag kunde kopiera denna men det har gått flera veckor nu och jag har ännu inte fått den.

Lawline svarar

 Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så länge du har något skriftligt bevis på att det godkänt uppsägningen håller det juridiskt. Muntliga avtal/överenskommelser är lika giltiga som skriftliga men i bevishänseende är det svårare. Det finns inga konkreta regler som reglerar hur en uppsägning går till men för att inte kunna sedan kunna bli krävd på fortsatta hyror är det jättebra att du fått skriftligt svar att de tagit del av din uppsägning och dessutom har kopia på uppsägningen.

I Sverige är det fri bevisföring, vilket innebär att du kan presentera vilka bevis du vill för domstolen för att styrka din sak. Det låter som du gjort allt i din makt för att även få en påskriven uppsägning, så länge det framgår i sms:t att bekräftandet handlar just om uppsägningen skulle jag säga att det håller juridiskt.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Jessica SarhedeRådgivare