Vad kostar en rättegång?

Hej, jag undrar vad en rättegång kostar i snitt? och stämmer det att startkostnaden för alla rättegångar är 44 500?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder Dig till oss på Lawline med Din fråga.

Nej, det stämmer inte att startkostnaden för alla rättegångar är 44 500 kr. Tyvärr är det inte möjligt att säga vad en rättegång kostar i snitt. Detta beror på vad det är för slags mål, hur länge det håller på, om domen överklagas och om ombud anlitas m.m. Det är således väldigt många omständigheter som avgör vad slutsumman blir för en rättsprocess.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare