FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt27/05/2021

Vad kan vi göra när min sambo har problem med länsstyrelsen och återkommande möts av olika krav?

Hej Min sambo har haft problem med länsstyrelsen en längre period nu o det spelar ingen roll om hon fixar eventuella brister i hennes djurhållning för dom hugger hela tiden o letar upp den minsta lilla brist som typ att alla hennes hundar är överviktiga även fast dom väger inom ramen av normal vikt hundarna är välklippta o klorna är väl underhållna men dom går bakåt i tiden o tar upp gamla brister som är fixade som typ extra ventilation fläkt som är installerade o att dom gamla friserade duvorna skulle vara sjuka på grund av deras fjädrar är krulliga men efter alla påhopp så har jag avlivat dom o även kaninerna som dom inte fick tag på dom har jag fångat o avlivat på grund av länsstyrelsen fast även när dom är döda hugger dom på min stackars sambo om dessa brister så enligt mig så begår hon ett brått för det enda hon vill är att trycka ner min sambo hon bryter ihop så snälla hjälp mig o gå en rätsida på detta , länsstyrelsen sade till o med att både vaktlar o anker skulle ha sittpinne för det stod det i rättssalen men dom ändrade sig till nästa gång o detta har pågått i flera år då snälla hjälp mig.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Som jag förstår det av din fråga utsätts din sambo för kontroller av Länsstyrelsen titt som tätt. Kontrollerna, och medföljande kritik, har bestått i påstådda brister i djurhållningen. Exempelvis har det påståtts att din sambos hundar är överviktiga (även om de enligt er är av normalvikt). Det har även påtalats brister i ventilation som är ordnad. Trots att din sambo ordnar det som påtalas kommer det nya kontroller. Enligt dig begår tjänstemannen på länsstyrelsen ett brott eftersom din sambo bryter ihop.

Kontrollbesök och överklagan

I din sambos fall är det väldigt svårt att göra någon bedömning i riktigheten av kritiken som uppmärksammats. Som jag förstår det har det funnits vissa brister tidigare, vilka har åtgärdats (i det tänker jag exempelvis på ventilation/fläkt).

Länsstyrelsen och andra kontrollmyndigheter utövar offentlig kontroll men ska även ge råd och information för att den enskilde ska ha möjlighet att följa lagen (8 kap. 1 § och 4 § djurskyddslagen). Såväl länsstyrelsen som andra kontrollmyndigheter ska däremot även verka för att överträdelser av lagen, föreskrifter m.m. beivras (8 kap. 5 § djurskyddslagen). Så kan ske bland annat genom förelägganden (8 kap. 9 § djurskyddslagen). Om din sambo får ett föreläggande om sådant som redan är ordnat finns det i regel möjlighet att överklaga ett beslut. Om det exempelvis kritiseras att ventilationen är undermålig men den är ordnad är det givetvis ett beslut din sambo bör överklaga. Om din sambo vill överklaga kan det i vissa fall vara enklare att ta hjälp av en jurist.

Har tjänstemannen begått något brott?

Tyvärr är det väldigt svårt utifrån den lilla information jag har i ärendet att göra någon bedömning om huruvida tjänstemannen begått något brott. Som utgångspunkt ska Länsstyrelsen utöva kontroll. Anser den att det brister i djurhållningen kan det meddelas förelägganden (och i vissa fall även djurförbud). Att din sambo återkommande får besök kan bero på att det funnits brister tidigare och att man därför är extra noggrann med kontroller hos henne. Det i sig utgör inget brott, det är enkom Länsstyrelsen som uppfyller sina uppgifter.

Givetvis kan även en tjänsteman såväl göra sig skyldig till brott och även lagföras för det. Det brott som ligger närmst till hands är eventuellt brottet tjänstefel. Tjänstefel föreligger om en tjänsteman uppsåtligen eller av oaktsamhet vid myndighetsutövning genom handling eller underlåtenhet åsidosätter vad som gäller för uppgiften. Vid ringa överträdelser utdöms inget ansvar (20 kap. 1 § brottsbalken). Rent generellt är det ovanligt med domar om tjänstefel. Huruvida tjänstemannen i din sambos fall begår ett brott kan jag tyvärr inte utreda inom expresstjänsten utifrån den information jag har. Att tjänstemannen utför sitt arbete utgör inte tjänstefel. Det är i sådana fall om det förekommer väldigt många besök med oriktiga förelägganden man skulle kunna tänka sig det.

Jag kan tyvärr inte ge besked om din sambo utsatts för något brott. I slutändan är det upp till en domstol att avgöra. Om din sambo däremot är av uppfattningen att hon utsatts för brott är min rekommendation att hon gör en polisanmälan. För en polisanmälan kan hon vända sig till sin närmsta polisstation eller ringa 114 14.

Om din sambo behöver hjälp av en jurist för att överklaga ärende/föreläggande är hon/ni varmt välkomna att återkomma till mig så ser jag till att en av våra jurister återkommer med ett kostnadsförslag. Jag nås för ändamålet på dennis.lavesson@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Dennis LavessonRådgivare