Vad kan utmätas?

Hej, Min mamma har fått många beräkningar när hon har varit utomlands och nu är hon kronofogden, min mamma och pappa har separerats och lever inte tillsammans längre, jag lever med mamma nu, och pappa vill köpa en bil åt mig och jag är mindreårig ( 15 år), men bilen är lite dyr så kan det påverka mamma eller mig på något sätt om jag står för bilen som pappa har betalat för medan jag lever med mamma som är kronofogden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att din mamma är inskriven på kronofogden och du undrar om det kan påverka dig eller dina egendomar/tillgångar som bor med henne.

Din fråga rör vilka tillgångar som kronofogdemyndigheten får ta i anspråk för att betala en skuld. Detta regleras i utsökningsbalken (UB).

Vad säger lagen?

Allt som inte är jord är lösegendom. En bil är inte jord därav är den lös egendom. Lös egendom får bara utmätas av kronofogden om det framgår att egendomen tillhör gäldenären. Detta följer av 4 kap 17 § UB. Bankkonton och egendomar som ägs av gäldenären själv förutsätts vara utmätningsbara eftersom de finns i gäldenärens besittning (4 kap 18 § UB). Det innebär att förmyndaren måste ha dem i sin hand.

Barnets förmyndare är samma personer som vårdnadshavarna om barnet står under vårdnad av båda föräldrarna (10 kap 2 § FB). Att barnet har en förmyndare innebär inte att barnets pengar kan utmätas för förmyndarens skulder. Pengarna tillhör nämligen fortfarande barnet.

Vad innebär det för dig?

Detta innebär att så länge egendomen inte berör din mamma dvs. inte ha någon koppling till henne så kan det inte anses vara utmätningsbart. Det är dock viktigt att Barn kan inte ensamma stå som registrerade ägare till fordon som de inte har förarbevis eller körkort för.

Hoppas att de var svar på din fråga! Behöver du ytterligare hjälp, kontakta oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Alexander Nejati

Alexander NejatiRådgivare