Vad kan patenteras?

Hej!

Jag håller på att utveckla en tjänst, undrar om tester online är patenterade eller fria att använda om det ens går att patentera frågor? (T.ex KASAM för att tydliggöra eller liknande.)

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag har förstått din fråga undrar du vad som krävs för att något ska kunna patenteras, samt vilket typ av skydd olika typer av tester online kan erhålla.

Patent är en immaterialrätt, det vill säga en rättighet som kan förvärvas om den uppfyller vissa krav. Andra immaterialrätter är upphovsrätt, varumärken, mönsterskydd, med flera.

Regler om patent finns i patentlagen (PL). Endast uppfinningar kan patenteras och med uppfinning avses aldrig ett datorprogram eller liknande (1 § PL). Utan att gå in för djupt på begreppet patent, kan det kort sägas att tester online inte uppfyller de krav som ställs på en uppfinning för att den ska kunna patenteras. Svaret är därmed att tester, exempelvis KASAM, inte kan patenteras.

Sådana tester kan dock ha skydd enligt andra immaterialrättsliga lagar, exempelvis enligt upphovsrättslagen (URL). Den som har skapat ett verk, exempelvis ett datorprogram, har upphovsrätt till det (1 § URL), vilket innebär att man har ensamrätt till bland annat framställning och spridning av verket (2 § URL). Dock får man inte skydd för själva innehållet i programmet, utan endast för själva källkoden, vilket följer av ett rättsfall från EU-domstolen. Kortfattat kan det sägas att inget större skydd erhålls för själva frågorna till onlinetester, men möjligen till själva koden till programmet (om testet nu är utformat på det sättet).

Till sist kan skydd möjligen erhållas enligt varumärkeslagen (VmL). Skydd erhålls då för själva varumärkesnamnet (1 § VmL) och kan inte erhållas för exempelvis specifika frågor i ett test.

Jag kan tyvärr inte svara på vilket typ av skydd specifika test (exempelvis KASAM) har erhållit, men skyddet bör framgå på den hemsidan som tillhandahåller testet. Reglerna kan också skilja sig åt mellan olika länder. Sammanfattningsvis uppmanar jag dig därför till att vara försiktig med att använda/kopiera andras tester, eftersom det kan vara olagligt, straffbart och leda till skadeståndsskyldighet för dig.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Johannes LjusterängRådgivare