FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott05/06/2016

Vad kan påföljden bli vid rattfylleri?

Hej! Igår var jag på väg hen ifrån mitt jobb, och på vägen blev jag stoppad av polisen i alkohol kontroll. Den kvinnliga polisen ansåg att jag såg glansig ut i ögonen, så hon ville göra ögon test. Efter hon gjort de och påstod att mina pupiller inte hängde med fick jag följa med till stationen för pisse prov sen blod prov, snabb pisse provet visade positivt på thc och amfetamin.

Får blod analysen om 1 månad. Är 18 år, haft körkort i 4 månader, vad kan straff på följden vara?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om vilka straff som kan bli aktuella då du kört påverkad av narkotika finns i Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott (Trafikbrottslagen), den hittar du här. Regler för vad som räknas som narkotika finns i Narkotikastrafflag (1968:64) (här) som hänvisar till Förordning (1992:1554) om kontroll av narkotika, den hittar du här.

Både amfetamin och THC är narkotikaklassade ämnen enligt 8§ Narkotikastrafflagen. Om du kör bil efter att du intagit amfetamin eller THC i så stor mängd att det finns kvar i blodet gör du dig skyldig till rattfylleri enligt 4§ 2 stycket i Trafikbrottslagen.

Straffet för rattfylleri av normalgraden är vanligen böter eller fängelse i högst sex månader. Om du gjort dig skyldig till rattfylleri kan du även bli av med körkortet i 1-12 månader. Det framgår av 4§ 1 stycket i Trafikbrottslagen.

För att det ska vara fråga om grovt rattfylleri krävs normalt att du ska ha stora mängder narkotika i blodet eller kan anses ha varit mycket påverkad av narkotika, enligt 4a§ i Trafikbrottslagen.

Straffet för grovt rattfylleri är fängelse i högst två år, enligt 4a§ i Trafikbrottslagen. En person som gjort sig skyldig till grovt rattfylleri brukar då även bli av med körkortet och måste vänta upp till tre år innan hen kan ta körkort igen.

Hoppas att detta besvarade din fråga.

Om du vill veta mer om vad som händer när man blivit rapporterad för rattfylleri kan du gå in på Trafikverkets hemsida. Den hittar du här.

Vänligen,

Cecilia SikströmRådgivare