FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott10/06/2019

Vad kan påföljden bli om man kör bil trots återkallat körkort?

Hejsan. Min expartner lever men en man som fått sitt körkort återkallat på grund av att han dömdes till grovt rattfylleri. Han har fortfarande inte fått tillbaka det. Trots det köra han bil, bland annat med min 7 åriga dotter. Jag har sett själv att han kört. Vad är påföljden för detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Den som uppsåtligen kör ett körkortspliktigt fordon utan att ha körkort gör sig skyldig till olovlig körning. Detta regleras i 3 § Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott och påföljden är böter.

Om personen ifråga tidigare har haft körkort som blivit indraget eller om det sker vanemässigt kan påföljden dock bli fängelse upp till 6 månader.

Med vänlig hälsning,

Amanda KeithRådgivare