FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott19/09/2019

Vad kan påföljden bli för brottet olovlig körning?

Hej!

Min son kommer åtalas för olovlig körning då han, 15år, kört trimmad moped som går som mest i ca 80 km/h. Vid tillfället körde han i ca 75 km/h men polisen säger att de uppskattade det till 100 km/h. De klockade eller filmade inte honom då de körde ikapp honom. Jag undrar över vilket straff han kan tänkas få. Om han får en prick i registret? Om han inte får börja övningsköra till bil vid vanlig tid?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag kommer i mitt svar först berätta vilken påföljd som kan komma att bli aktuellt för brottet olovlig körning för att sedan besvara dina övriga funderingar.

Påföljd vid olovlig körning

Du skriver att din son kommer att åtalas för olovlig körning. Detta brott regleras i 3 § lag om straff för vissa trafikbrott. Påföljden för olovlig körning är böter men om brottet är grovt så kan straffet bli fängelse upp till sex månader. Den vanligaste påföljden är däremot böter och det brukar röra sig om ungefär 1.500 SEK. Det krävs en hel del för att brottet ska anses som grovt t ex att det sker vanemässigt eller att det är fråga om olovlig körning i större omfattning.

Kan man få någon prick i registret vid olovlig körning?

I Sverige har vi inget pricksystem för trafikbrott. Trafikbrott kan visserligen leda till körkortsingripande eller böter, men det registreras alltså inga prickar. Trafikbrottet kommer däremot hamna i belastningsregistret.

Kan brottet påverka när man får börja övningsköra?

Det kan hända att din son får sitt körkortstillstånd indraget om han anses vara olämplig i trafiken, 3 kap. 2 § körkortslagen (KKL). Om körkortstillståndet blir indraget så får man en spärrtid mellan en månad till tre år, 9 § KKL. Spärrtid innebär att man inte under den tiden kan få ett körkort utfärdat.

Jag hoppas att du fick vägledning i din fråga.

Vänliga hälsningar,

Lovisa KleinRådgivare