Vad kan medlemmar göra när styrelsen i brf inte sköter sitt uppdrag?

Bor i en nybildad brf på 35 lägenheter, ordförande kallade till ett möte några dagar innan inflyttningen i huset då bl a en styrelse skulle väljas (en reflektion som gjordes var att de var väldigt få deltagare ca 12 pers.), efteråt har frågor från några boende kommit att de aldrig fått någon kallelse till detta möte. Nu har de gått 6 månader sedan inflyttningen och de har uppstått mycket irritation i huset då vår ordf. gör sig omöjlig att få kontakt med och utlovade åtgärder blir aldrig utförda, dålig och obefintlig information vad gäller ekonomin och även sådant som behöver åtgärdas i ett nybyggt hus. Ordföranden är inte vald av lägenhetsinnehavarna utan tillsatt av byggherren på ett år. Vi som bor i huset hade ett möte där vi kom överens om att villa avsätta nuvarande styrelse och bilda en ny, innehållande personer som bor i huset vilket endast 2 av 5 st i nuvarande styrelse gör. Vi skulle villa ha hjälp med information om hur vi lämpligast går till väga. Med vänlig hälsning!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Jag tolkar din fråga som att du undrar vad ni i bostadsrättsföreningen kan göra åt situationen som du beskriver kring föreningens styrelse.

Bostadsrättsföreningar regleras i bostadsrättslagen, och själva föreningsarbetet i lag om ekonomiska föreningar (hädanefter EFL).

Allmänt om bostadsrättsföreningar

Bostadsrättsföreningar är självständiga juridiska subjekt, och lagstiftningen är formad efter att föreningen in i det yttersta ska vara självstyrande. Detta innebär att det är föreningens medlemmar som styr föreningen, och styrelsen är medlemmarnas verkställande kraft i föreningen. Man kan säga att föreningens styrelse jobbar på uppdrag av medlemmarna och att det är styrelsens jobb att tillgodose medlemmarnas intressen. Detta är en väldigt fin tanke men det är inte utan problem. Systemet bygger på att en styrelse gör vad den ska och en vanskött förening är svår att angripa med några verktyg utifrån. Det finns möjligheter för skadeståndskrav mot styrelsemedlemmar men det är sällan det går så långt. Det första man ska göra om man anser att föreningen är misskött är att kontakta föreningens revisor som har som uppdrag att granska ekonomin och styrelsens arbete.

Som jag ser det finns det ett par verktyg ni medlemmar kan använda er av i den här situationen.

Klandra stämmobeslutet som tillsatte nuvarande styrelse

En medlem i en förening kan med stöd av 6 kap. 47 § EFL klandra ett stämmobeslut som fattats av stämman på ett oriktigt sätt. Huvudregeln är att en sådan talan måste väckas inom 3 månader, annars går talerätten förlorad, se 6 kap. 48 § 1 st. EFL. Detta gäller dock inte när kallelse till stämman inte skett, eller att reglerna kring kallelsen i väsentliga delar inte har följts. Att några boende överhuvudtaget inte har fått någon kallelse är något som enligt mig innebär att man i väsentliga delar har brutit mot reglerna kring kallelse till stämma.

Enligt 6 kap. 21 § EFL ska medlemmar kallas till stämman på så sätt som framgår av stadgarna. Om det är så att kallelse till den ursprungliga stämman överhuvudtaget inte har skickats ut kan man alltså klandra stämmobeslutet att tillsätta den nuvarande styrelsen. En talan om att klandra stämmobeslut sker i vanlig domstol, se 6 kap. 47 § EFL. Grunden för att klandra stämmobeslutet skulle då vara att medlemmarna inte har haft möjlighet att närvara på stämman i fråga på grund av att de helt enkelt inte vetat om att stämman skulle ske.

Avsätta styrelsen på en ny stämma, samt tillsätta en ny

Som jag skrev inledningsvis är styrelsen stämmans ”uppdragstagare”, och de lyder under stämman. Detta brukar förklaras med att stämman är föreningens högsta beslutande organ, och att alla andra lyder under stämman. Om stämman är missnöjd med sin styrelse kan alltså frågan om styrelsen tas upp på en stämma, och stämman kan tillsätta en ny styrelse, se 7 kap. 6 § EFL. Även om man menar att det är ett stämmobeslut som ligger till grund för deras nuvarande uppdrag, och att detta ska gälla för ett år för ordföranden är det stämman som har den yttersta makten att tillsätta dessa positioner.

Det man gör då är att man skickar en skrivelse till styrelsen med en begäran om att ett ärende ska behandlas på nästa stämma, se 6 kap. 15 § EFL.

Om det är så att en stämma ligger långt bort kan man kräva en extrastämma, om man antingen har revisorn eller en tiondel av samtliga röstberättigade med sig, se 6 kap. 12 § 2 st. EFL

Begära särskild granskning hos Bolagsverket

Om det är så att man menar att föreningen vansköts är det i första hand en fråga som ska lösas internt i föreningen. Det är dock möjligt att i yttersta fall kontakta Bolagsverket och begära en särskild granskning av förvaltningen och räkenskaperna, se 9 kap. 1 § EFL. Det krävs att minst en tiondel av de röstberättigade i föreningen ställer sig bakom detta för att en sådan ansökan ska kunna göras. Du kan läsa mer om detta här.

Begära skadestånd

Om det är så att en eller flera styrelseledamöter genom åsidosättande av stadgarna, EFL eller tillämplig lag om årsredovisning har orsakat en skada för någon i föreningen kan en skadeståndstalan väckas, se 21 kap. 1 § EFL. För att det ska vara aktuellt måste man visa på en faktiskt skada, och ett orsakssamband mellan skadan och det felaktiga arbetet. Detta är ofta svårt, men det kan vara möjligt.

Sammanfattning

Som du ser finns det ett par medel som står till buds för en medlem i en bostadsrättsförening som sköts dåligt. Man kan antingen ta upp frågan internt, avsätta styrelsen och tillsätta en ny, begära särskild granskning hos Bolagsverket, eller kräva skadestånd. Eftersom du säger att du har flera andra boende med dig skulle jag säga att det bästa är att kräva en extrastämma där stämman tillsätter en ny styrelse. Skulle styrelsen vägra detta trots att ni har rätt antal röstberättigade med er skulle jag kontakta Bolagsverket för att få till en särskild granskning.

Om du skulle ha några frågor kring mitt svar är du välkommen att kontakta mig på: Daniel.Hogman@lawline.se

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Daniel HögmanRådgivare