Vad kan man som anställd göra när man inte får sina avtalade timmar?

Hejsan. På mitt avtal med jobbet står det i kontraktet att jag får minst 4 timmar i veckan. Har inte fått någon timme alls i snart 2 veckor. Bryter inte min chef avtalet och är det inte olagligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Mitt korta svar på din fråga är ja, din chef bryter mot ert avtal.

Arbetsgivaren ska uppfylla sin del av avtalet
Din situation regleras i Avtalslagen (AvtL) och hör till huvudregeln - avtal ska hållas (1 § AvtL). Oavsett utformningen på avtalet så gäller de villkor ni ställt upp. Detta innebär att har ni avtalat om 4h arbetstid per vecka måste din arbetsgivare och även du uppfylla detta. Har ni kommit överens om annat går det självklart bra. Din arbetsgivare bryter alltså mot ert avtal och det utgör avtalsbrott.

Vad kan du göra?
Till att börja med råder jag dig att vända dig till din arbetsgivare och informera om att du vill ha dem timmarna du har rätt till enligt ert avtal. Om du inte får något gehör bör du vända dig till din fackförening. Detta gäller även om du saknar kollektivavtal på arbetsplatsen. En fackförening har kunniga jurister och medel för att enklare påverka arbetsgivaren att frivilligt göra rätt för sig. Är du inte medlem i en fackförening kommer du tyvärr inte kunna ta hjälp av dem. Det sista alternativet är då att själv inleda en process i Arbetsdomstolen. Tyvärr är det både långdraget och kostsamt och du bör överväga om du vill göra detta då det gäller så pass få timmar. Jag kommer därför inte råda dig att göra detta.

Prata med din arbetsgivare
Det viktigaste du kan göra är att prata med din arbetsgivare och påvisa att du inte fått dina timmar. Ofta vill de flesta göra rätt för sig och din arbetsgivare kan självklart vilja rätta sitt fel utan att det behöver leda till en process. Ha gärna kontakt med din fackförening under tiden så att de kan ge tips och råd för just din situation. Även om du inte är medlem kan du få tips och råd.

Med vänliga hälsningar,

Vendela TingshammarRådgivare