Vad kan man reglera i ett äktenskapsförord?

Hej, jag och min make vill upprätta äktenskapsförord gällande enskild egendom.

Vår fråga är: vi äger en fastighet i Spanien tillsammans med ett annat par, vi äger alltså då 25 % var. Kan både jag och min man skriva vår andel som enskild egendom och att vi ärver varandra? Att det då inte ingår i giftorättsgodset?

Tack på förhand, med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga

Eftersom din fråga handlar om äktenskapsförord blir äktenskapsbalken (ÄktB) tillämplig.

Vad krävs för ett giltigt äktenskapsförord?

Genom ett äktenskapsförord kan makar bestämma att viss egendom ska vara den ena makens enskilda egendom, ÄktB 7 kap. 3 §. Ett äktenskapsförord ska vara skriftligt, undertecknat av båda makarna och registrerat hos Skatteverket, ÄktB 7 kap. 3 §.

Ni kan alltså upprätta ett äktenskapsförord där ni skriver att er del i fastigheten ska vara enskild egendom. Om ni däremot vill reglera att ni ärver varandra måste ni upprätta ett testamente för detta.

Svar: Ni kan skriva in i ert äktenskapsförord att er del i fastigheten är enskild egendom och inte giftorättsgods. Ni kan däremot inte reglera att ni ska ärva varandra i äktenskapsförordet, utan för att göra det måste ni upprätta ett testamente.

Hoppas du fått svar på din fråga! Skulle du ha övriga frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till mig på axel.bellander@lawline.se.

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare