FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess14/03/2022

Vad kan man göra om skolsköterskan bryter mot sekretess?

Sekretess skolsköterska

Hej, jag undrar vad man kan göra/vända sig när skolsköterskan bryter sekretess genom att ringa fel föräldrar och prata om ens barn? Nu menar jag alltså ett annat barns förälder. Den föräldern avbröt dock sköterskan och påpeka att de va fel person.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sekretess enligt offentlighets- och sekretesslag

Till att börja med har en skolsköterska precis som du konstaterar en tystnadsplikt (25 kap. 1 § offentlighets- och sekretess lagen, OSL) och sekretess gäller om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde eller någon närstående till denne lider men. Sekretess som gäller enligt OSL får inte röjas för enskilda eller andra myndigheter om inte annat anges i lagen (8 kap. 1 § OSL). Den som bryter mot förbud att röja sekretessbelagd uppgift kan få ansvara enligt brottsbalkens påföljder om tjänstefel (14 kap. 2 § OSL). Om någon röjer uppgift som han är pliktig att hemlighålla enligt lag kan personen dömas för brott mot tystnadsplikt till böter eller fängelse i högst ett år (20 kap. 3 § första stycket brottsbalken, BrB). Om det sker av oaktsamhet ska personen dömas till böter och i ringa fall ska personen inte dömas till ansvar (20 kap. 3 § andra stycket BrB).

Ditt fall

Till att börja med vet jag inte vad det är för uppgifter skolsköterskan i fråga har röjt för fel föräldern eller hur mycket skolsköterskan hann säga innan föräldern avbröt för att säga att hen ringt fel. Jag kan inte heller bedöma om det är en uppgift som röjas utan att den enskilde eller närstående lider men av eller ej (25 kap. 1 § OSL). För att dömas för brott mot tystnadsplikt krävs även uppsåt, d.v.s. att man är medveten om följden av handlingen eller oaktsamhet, d.v.s. att göra något utan att iaktta försiktighet, samt att uppgiften i fråga inte är ringa, d.v.s inte av allvarlig grad (20 kap. 3 § BrB).

Ansvar som kan aktualiseras för skolsköterskan beror helt enkelt på omständigheterna. Vad gäller det för uppgifter, vad hann sägas till den andra föräldern och kan det/har det orsakat men för den enskilde eller närstående genom att skolsköterskan pratat med fel förälder?

Jag skulle rekommendera dig att prata med skolan för att reda ut det som hänt och för att förhindra att skolsköterskan ringer fel förälder igen för att undvika att sekretess belagda uppgifter röjs.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,
Filippa ErikssonRådgivare