FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt28/02/2020

Vad kan man göra om någon folkbokfört sig på min adress?

Hej! En person står folkbokförd på min adress, jag ska nu flytta och kommer inte i kontakt med personen som står skriven här. (Han bodde här och åkte sen tillbaka till hemlandet men får nu ingen kontakt med personen som sagt).

Vad gör jag då? Kan man få bort personens namn på något sätt då jag inte kan göra nått och dessutom ska flytta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att det är någon som står folkbokförd på din adress. Jag förstår det som att han har bott på din adress men inte längre befinner sig i Sverige. Du undrar därför vad du kan göra för att åtgärda detta inför att du ska flytta.

Anmäl felaktig folkbokföring till Skatteverket

Det är Skatteverket som sköter folkbokföringen av personer i Sverige. Om någon har folkbokfört sig på din adress, oavsett om det skett av misstag, avsiktligen eller om folkbokföringen inte längre är aktuell, kan du alltså anmäla detta till Skatteverket. Jag känner inte till hur lång processen kan vara men Skatteverket måste göra en utredning gällande folkbokföringen. Du skriver att personen ifråga lämnat landet varför det kan bli svårt för Skatteverket att nå personen och inte heller kommer kunna be denne anmäla sig på rätt adress. Skatteverket kan dock ändra dennes folkbokföring till "utan känd hemvist" och på så sätt blir du i vart fall av med folkbokföringen från din adress.

Min rekommendation är därför att du kontaktar Skatteverket snarast om detta. Du kan även läsa mer om Skatteverkets utredning och hur du går tillväga för att göra en anmälan här.

Vänligen.

Sofia EdvardssonRådgivare