Vad kan man göra om man misstänker att man blivit utsatt för bedrägeri?

Hejsan !

Jag och min hustru har separerat, och det var helt ok. Nu har det framkommit att hon har haft en kontakt på nätet. Det är en man från Dubai, som är en prins??. och det har gått så långt att de skall gifta sig. Enligt henne så är det brukligt att bruden betalar en summa till intyg eller likn, handlingar till giftemålet. kan det vara sant.?

jag är mycket orolig för jag tror att hon har blivit lurad. Hon har redan betalat in en ansenlig summa.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av det du berättar framstår det som att det rör sig om ett så kallat romansbedrägeri vilket innebär att någon inleder en kärleksrelation med en person i syfte att lura personen i fråga på pengar. Du kan läsa mer om romansbedrägeri och vad man bör göra om man misstänker att man blivit utsatt här.

Hoppas du fick svar på din fråga. Skulle du ha fler funderingar är du varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Vänligen,

Emma BergmanRådgivare