Vad kan man göra om man misstänker att en hund kommer skada någon?

Hej!

Min valp har blivit ihjälbiten av en älgjakthund. Jag är rädd att hunden ska skada eller döda igen och undrar vad jag ska göra för att förhindra detta? Vad händer vid en polisanmälan? Kommer hunden att avlivas? Det är släktingars hund så det är lite känsligt, om en polisanmälan inte leder till avlivning eller munkorgstvång känns det nästan onödigt att anmäla och kanske bli ovänner för livet. Det kanske även var mitt fel eftersom det var min valp som var lös som sprang fram till deras hund som var kopplad? Jag borde ha haft min valp kopplad...

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Spelar det någon roll att din hund var lös?

Enligt 19 § lag om tillsyn över hundar och katter ska en skada som har orsakats av en hund ersättas av ägaren oavsett om ägaren har orsakat skadan eller inte. Detta innebär att det inte spelar någon roll att din hund var lös och den andra var kopplad, din släkting har strikt ansvar för alla skador dennes hund orsakar.

Vad händer vid en anmälan?

Om du tror att din släktings hund kommer attackera eller bita människor eller djur ska du kontakta länsstyrelsen. Länsstyrelsen kan besluta om koppeltvång, munkorgstvång eller omhändertagande (11 § lag om tillsyn över hundar och katter). Om länsstyrelsen omhändertar hunden görs en utredning om det mentala tillståndet och efter utredningen kan länsstyrelsen besluta att hunden ska säljas, skänkas bort eller avlivas om hunden utgör fara för människor eller djur (12 § lag om tillsyn över hundar och katter).

Sammanfattning och handlingsplan:

Det går alltså inte för mig att säga vad som kommer hända med hunden vid en anmälan eftersom det beror på hundens mentala tillstånd. Det är dock ovanligt att en hund avlivas på grund av endast en anmälan, i regel krävs det fler anmälningar och ofta att hunden skadat en eller flera människor.

Jag rekommenderar att du kontaktar länsstyrelsen innan du gör en anmälan och frågar vad som kommer hända vid en eventuell anmälan. Sedan kan du ta ställning till om du vill anmäla eller inte.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Elise SohlbergRådgivare