Vad kan man göra om man är orolig att en vuxen far illa hemma?

Hej. Jag är orolig för en mamma vars 39 åriga son bor hemma hos henne. Han utövar psykisk misshandel på henne. Han hotar med självmord, hon får tvätta hans kläder fixa mat ta hand om hans barn. Kan jag göra en orosanmälan på henne eller honom?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

En orosanmälan kan man göra till Socialtjänsten och jag kommer inleda mitt svar med information om hur du kan göra en sådan. Det finns också andra saker som du kan göra om du är orolig för att någon far illa i hemmet som jag kommer att informera om i slutet av mitt svar.

Kan man göra en orosanmälan om man är orolig för att en vuxen far illa i hemmet?

Om man är oroligt för att någon far illa, kan man göra en orosanmälan till Socialtjänsten. I anmälan förklarar du varför du känner oro för personen i fråga. Det finns ingen särskild blankett man ska fylla i utan man gör en anmälan genom att ringa till dem eller genom att skicka ett mejl. Du behöver inte uppge ditt namn eller vem du är i din anmälan utan denna kan göras helt anonymt. Tänk dock på att du inte är anonym om du gör en anmälan via mejl om du önskar vara det. Det är bra att skriva så mycket du vet om situationen så att Socialtjänsten kan få en uppfattning om situationen och rätt hjälp kan erbjudas. Detta gäller särskilt om du gör anmälan anonymt eftersom Socialtjänsten då inte kan ställa kompletterande frågor vid ett senare tillfälle om detta skulle behövas. Om du har funderingar kring vad du ska skriva i din anmälan eller har andra frågor skulle jag rekommendera dig att ringa till Socialtjänsten för att få råd och vägledning i hur du går tillväga i din anmälan.

Vad du mer kan göra

Eftersom du i din frågeställning skriver att mamman blir utsatt för psykisk misshandel och att det då rör sig om en mer allvarlig utsatthet kan du även också kontakta polisen på 114 14. Detta nummer ringer man för att komma i kontakt med polisen när det handlar om ärenden som inte är av akut art eller om man är osäker på hur man ska gå tillväga. Skulle du dock redan nu vara orolig att mamman blir utsatt för något brott eller om du skulle bli orolig för detta i framtiden ska du alltid ringa 112.

Om det är så att du känner eller är bekant med mamman kan du också försöka kontakta henne direkt eller på annat sätt prata med henne för att se hur du kan hjälpa henne.

Hoppas att du har fått svar på din fråga och återkom gärna om du har ytterligare funderingar!

Elin StaafgårdRådgivare