Vad kan man göra om det står fel i ens journal?

För någon månad sedan begärde jag ut min journal från BUP och fick hem den idag. I journalen anser jag att det finns en del felaktiga uppgifter, således så vill jag veta om det är möjligt att ändra sin journal. Alternativt skriva in vart jag anser att det är fel. Hur går det till? Vart bör jag vända mig och vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Rättelse av felaktiga uppgifter i journalen

En felaktig uppgift i journalen ska rättas. Det ska anges när rättelsen görs och vem som gör den, se 3 kap. 14 § andra stycket patientdatalagen.

Vad händer om vårdgivaren inte vill ändra missvisande uppgifter i journalen?

Om vårdgivaren inte vill ändra i din journal har du alltid rätt att få dina synpunkter antecknade i journalen, se 3 kap. 8 § patientdatalagen. Av en sådan anteckning kan man utläsa vilken eller vilka uppgifter du anser vara fel.

Hur går det till? Vad kan du göra?

Jag rekommenderar att du uppmärksammar vårdgivaren på felet i journalen och efterfrågar en rättelse.

Om vårdgivaren inte vill göra en rättelse får du begära att det förs in en anteckning i journalen om dina synpunkter. Anteckningen kommer bli ett tillägg till uppgifterna i journalen.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

Vid fler frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Anahita HaratiRådgivare