Vad kan man göra om bostadsföreningen skjuter ifrån sig ansvar att rätta till en brist?

Fuktskador i bostadsrätt Jag har haft mitt boende cirka 20 år. Efter en genomförd relining i föreningen började fuktskador uppstå i lägenheten. Det började med att trägolvet reste sig (det har legat i 30 år) och situationen förvärras. Reliningen genomfördes i juni och i veckan har jag tvingats slänga både fast och lös inredning på grund av tydliga mögelskador. En efterkontroll av reliningen har gjorts genom filmning. Inga skador upptäcktes på rören menar man. Försäkringsbolaget hänvisar mig till styrelsen. Styrelsen hänvisar till filmningen av rören och att skadorna inte uppstått genom relingen och att styrelsen/föreningen inte har ansvar. Inga andra förändringar har skett i lägenheten eller flerfamiljshuset. Kort sagt lämnar styrelsen mig i sticket samtidigt som jag står med en lägenhet som börjar bli obeboelig. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilken lag är tillämplig?

Det är bostadsrättslagen (BRL) som är tillämplig lag.

Vem står för vad?

Föreningen är skyldig att hålla lägenheten i gott skick, så länge ansvaret inte vilar på bostadsrättshavaren (7:4 BRL). Bostadsrättshavare ansvarar inte för reparationer av ledningar och ventilationskanaler (7:12 BRL). Oftast är grundregeln att en bostadsrättshavare ansvarar för lägenhetens yttre skick såsom väggar och golv medan föreningen ansvarar för det inre skick av lägenheten såsom rör och ledningar. Eftersom det rör sig om fuktskador efter en genomförd relining, så är detta typiskt något som föreningen ansvarar för. Att lägenheten har fått fuktskador i samband med reliningen talar för att ansvaret fortfarande vilar på föreningen och att din lägenhet inte är i brukbart skick.

Vad kan man göra om föreningen brister i sitt ansvar?

Det som du som bostadsrättshavare kan göra är då att kräva att föreningen avhjälper bristen på dess bekostnad efter en tillsägelse. Under den tid då din lägenhet är bristfällig har du även rätt till skälig nedsättning av årsavgiften, samt även ersättning för skada, om bristen beror på försummelse från föreningens sida (7:2 BRL).

1. Avhjälp

Observera att din rätt till avhjälp föreligger oavsett om föreningen har varit försumlig, och egentligen är du som bostadsrättshavare skyldig att anmoda styrelsen om att avhjälpa bristen, vilket du verkar ha gjort. I så fall är styrelsen skyldig att skyndsamt åtgärda problemet. Underlåter styrelsen att ingripa efter tillsägelse om avhjälp, så har du själv rätt att åtgärda bristen på föreningens bekostnad.

2. Nedsättning av årsavgiften

Vidare har du rätt till nedsättning av årsavgiften, oavsett om du utnyttjar din rätt till självhjälp och oavsett om föreningen är vållande till bristen eller inte. Om lägenheten är oanvändbar lär hela avgiften kunna sättas ned, men observera att nedsättningen ska vara skälig utifrån bristens karaktär.

3. Skadestånd

Det krävs att du som bostadsrättshavare kan visa att föreningen varit försumlig genom exempelvis att den har vållat bristen eller att den har varit försumlig vid avhjälpande av bristen (Hovrätten för Västra Sveriges mål T 3621–13, dom 2014-06-12). Det kan dock bli svårt att visa att föreningen varit försumlig, om ansvaret för felet beror på bolaget som utförde reliningen.

Avslutande ord och min rekommendation

Svaret på din fråga är följande. Det är föreningen som ansvarar för lägenhetens inre skick, och om mögelskador uppstod efter reliningen, så vilar ansvaret på att avhjälpa bristen hos föreningen, oavsett om det är den som utförde reliningens fel. Det som du kan göra är att anmoda om avhjälp och då är föreningen skyldig att ingripa efter en tillsägelse om avhjälp, och om inte så har du rätt att åtgärda bristen på föreningens bekostnad. Vidare bör du ha rätt till nedsättning av årsavgiften efter att du informerat föreningen om bristen. Skadestånd kan nog bli svårare att få, eftersom bevisbördan ligger på dig. Min rekommendation är att du tar kontakt med våra jurister som kan hjälpa dig med att utreda läget i detalj och bedöma om det är värt att inleda ett mål mot föreningen.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare