Vad kan man göra om arbetsgivaren inte betalar ut ens lön?

Hej! Min chef svarar inte mig och betalar inte ut min lön. Vad borde jag göra? Detta är även ett litet företag vilket betyder att de inte finns någon annan jag kan kontakta. Jag har polisanmält honom men det tycks inte hjälpa. Hans avtal var skrivet på papper och penna framför mig, och det stod inget när jag skulle få min lön på vårt avtal.

Lawline svarar

Hej,

Tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller datum för löneutbetalningar finns det ingen specifik lag som reglerar när det ska ske. Det man först torde göra är att fråga sin arbetsgivare när lönen betalas ut. I frågan har du talat om att din arbetsgivare inte går att nå. Allmänt bör man då läsa anställningsavtalet, om löneutbetalnings datumet står med där. I ditt fall har arbetsgivaren utelämnat utbetalningsdatum och då torde man gå vidare och se när övriga anställda brukar få betalt inom företaget. Vanligtvis brukar utbetalningsdatumet ske i slutet på varje månad för att täcka ens månadskostnader.

Om det visar sig att övriga anställda får betalt i slutet på varje månad bör du kunna skicka en lönefordran till arbetsgivaren. Om arbetsgivaren inte betalar lönefordran inom föreskriven tid, torde du kunna skicka fordran vidare till kronofogdemyndigheten för att driva in skulden. Utöver det om bolaget är anknuten till ett fackbolag är min rekommendation att du även vänder dig till dem för råd och stöd för vad som gäller inom just din arbetssektor.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline

Vänliga hälsningar,

David AlmRådgivare