Vad kan man göra när man blivit utsatt för förolämpning?

Hej, jag stod vid en busstation och blev kränkt på grund av min etnicitet och religion. Jag stod och hade hörlurar på mig och helt plötsligt ser jag att folk runt om mig kollar på mig och på en man som satt på en bänk bredvid mig. Han kallade mig för hora, jävla idiot, jävla arab och skrek högt dra tillbaka till ditt hemland och varför kommer du hit till Sverige. Just det han sa sårade mig ganska mycket och kunde inte hålla mig från att gråta mellan en folkmassa av människor som vänta på buss. Jag anmälde personen. Men min fråga är vad kommer hända nu? Kommer hen få något straff eller åtalas?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förolämpning

Det beteende du beskriver utgör förolämpning (5 kap. 3 § BrB) då det rör sig om nedsättande uttalanden och förödmjukande beteende som syftar till att kränka din värdighet eller självkänsla.

Enskilt åtal

Brottet förolämpning är ett så kallad målsägandebrott (5 kap. 5 § BrB) vilket innebär att det endast är målsäganden (den som blivit utsatt för brottet) som får väcka åtal. Detta innebär att huvudregeln är att målsäganden är hänvisad till att väcka enskild åtal. För att väcka enskilt åtal räcker det inte att anmäla brottet till polisen då enskilt åtal kräver att målsäganden uttryckligen begär att åtal ska väckas. Det är viktigt att notera att enskilt åtal likställs med ett vanligt civilmål avseende rättegångskostnader, vilket innebär att ett enskilt åtal kan innebära betydande kostnader om man inte vinner målet.

Sammanfattningsvis måste du som målsägande i detta fall uttryckligen begära att åtal ska väckas för att händelsen ska prövas i rättegång och för att eventuellt straff ska utdömas. Det räcker alltså inte med att polisanmäla händelsen för att åtal ska väckas.

Hoppas du fick svar på din fråga. Skulle du ha fler funderingar är du varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Vänligen,

Emma BergmanRådgivare