Vad kan man göra när ens före detta sambo lämnat kvar sina saker?

Hej! Om den parten som flyttar inte tar med sig sina saker. Hur länge måste man ha dem kvar? Det är nu fyra år sedan vi delade på oss och han har fortfarande inte hämtat dem. Jag har packat ner och påmint flera gånger om att han ska hämta, men inget händer. Jag vill inte ha ansvar över hans saker och har heller inte plats för dem.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag uppfattar det som att du undrar hur länge du behöver ha kvar din f.d. sambos saker efter att han flyttade ut. Eller vad du annars kan göra för att bli av med dem.

Jag tolkar det som att de saker han har lämnat kvar är hans egendom och att du därmed inte äger dem. Eftersom du inte är ägaren, har du inte rätt att göra dig av med sakerna oavsett hur länge sen din f.d. sambo flyttade ut. Om du skulle slänga sakerna, skulle du kunna göra dig skyldig till brottet olovligt förfogande (10 kap. 4 § brottsbalken).

Om du skulle flytta på sakerna (t.ex flytta de till ett förråd), skulle du kunna göra dig skyldig till brottet egenmäktigt förfarande. Egenmäktigt förfarande innebär att någon olovligen tar, brukar eller tillgriper något som tillhör någon annan (8 kap. 8 § brottsbalken).

Din f.d. partner kan också göra sig skyldig till brottet egenmäktigt förfarande, om han inte hämtar sina saker och detta begränsar din användning av din bostad.

Vad kan du göra?

Först och främst rekommenderar jag dig att återigen ta kontakt med din f.d. sambo och förklara situationen. Du kan meddela att det utgör ett brott att lämna sina saker hos någon annan och därmed rubba deras användning av sin bostad.

Du kan även ansöka om vanlig handräckning hos Kronofogdemyndigheten. Myndigheten kommer då uppmana din f.d. partner att hämta sina saker hos dig. Mer om hur du ansöker om vanlig handräckning, hittar du på Kronofogdemyndighetens hemsida.

Eftersom egenmäktigt förfarande är ett brott, är en möjlighet att anmäla detta till polisen. Jag skulle dock rekommendera att först och främst ta till åtgärderna ovan.

Sammanfattning

Jag förstår att du varken har plats eller vill ha ansvar över din f.d. sambos egendom. Dessvärre kan du själv inte slänga eller flytta på hans saker utan att riskera att göra dig skyldig till brotten egenmäktigt förfarande och olovligt förfogande.

Vad du kan göra är att ansöka om vanlig handräckning hos Kronofogdemyndigheten, så att de kan uppmana din f.d. sambo att hämta sina saker. Eftersom han också riskerar att göra sig skyldig till brottet egenmäktigt förfarande genom att inte hämta sina saker, är det möjligt att göra en polisanmälan. Men först och främst skulle jag rekommendera dig att kontakta din f.d. sambo igen och förklara vad som gäller.

Hoppas detta har besvarat din fråga! Om något är oklart eller du har fler frågor, är du välkommen att höra av dig igen till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare