Vad kan man göra när en verkstad vägrar att lämna tillbaka inlämnad bil

Jag har lämnat min bil hos plåt och lack men verkstadägaren vägrar lämna tillbaka bilen nu när den är betalt och klar. Enligt polisen är detta en juridisk ärende eftersom att jag lämnade bilen själv där. Hur kan jag gå tillväga?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om du anser att någon är skyldig att lämna över viss egendom till dig kan du begära handräckning hos Kronofogden (se 3 § andra punkten Lagen om betalningsföreläggande och handräckning).

Du skickar in en ansökan till Kronofogden där du skriver vad det är som ska återlämnas (bilen) och varför verkstaden är skyldig att göra detta (för att du har betalat och bilen är klar). Därefter kommer Kronofogden att skicka ett föreläggande till verkstaden. Om verkstadsägaren inte svarar på föreläggandet kan Kronofogden verkställa handräckningen och se till att bilen återlämnas. Om verkstadsägaren invänder mot föreläggandet (hen kanske t.ex. hävdar att du inte betalat hela det belopp som du var skyldig) kan du välja att ta saken vidare till tingsrätten. I domstolen kommer det då att prövas om verkstaden är skyldig att återlämna bilen eller ej. En dom från tingsrätten kan därefter verkställas med Kronofogdens hjälp.

För mer info om hur du ansöker om handräckning, gå till kronofogden.se.

Hälsningar

Viktor LennartssonRådgivare