Vad kan man göra för att sambon ska få bo kvar i gemensamma huset?

Jag och min sambo köpte hus förra året. Han står som ägare på både huset och bostadslånet då jag inte har fast anställning. Jag överförde 60 000kr till honom att använda till lånet. Nu funderar vi på att skaffa barn. Jag känner mig dock lite osäker hur det skulle fungera utifall att min sambo skulle gå bort plötsligt. Då skulle väl barnet ärva hela huset eftersom vi inte är gifta och att jag egentligen bara bor i huset?

Vi vill nog båda helst inte gifta oss, finns det någonting likvärdigt man kan göra istället?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 22 § sambolagen finns en regel som säger att en sambo kan ha rätt att överta en hyresrätt eller bostadsrätt även om hen inte står på kontraktet/äger den och bostaden heller inte utgör samboegendom. Det avgörande är att sambon i fråga har större behov av bostaden och att hen också kan betala den andra sambon ett marknadsmässigt pris (förutsatt att det är en bostadsrätt).

Regel omfattar dock inte fast egendom (vilket hus oftast är). Under sådana omständigheter har du som sambo ingen lagenlig rätt att bo kvar om din sambo skulle avlida. Däremot kan naturligtvis din sambos arvinge (barnet) tillåta att din sambo bor kvar i huset eller att du köper loss huset.

Alternativet är att din sambo upprättar ett testament som föreskriver att huset tilldelas dig som sambo, för att försäkra er om att du som efterlevande sambo ska få bo kvar i huset vid din sambons bortgång. Genom testamente kan ni bestämma hur kvarlåtenskapens ska fördelas och exempelvis föreskriva att du får överta eller nyttja bostaden efter ett eventuellt dödsfall. Det är fullt möjligt att föreskriva att en testamentstagare ska få nyttjanderätt till en viss egendom, medans en annan får äganderätten till samma egendom, (12 kap. 2-9 §§ ärvdabalken).

Ett testamente kan utformas på olika sätt. Behöver ni hjälp med att upprätta ett testamente eller är osäkra på något rekommendera jag er att vända er till en verksam jurist. Ni kan boka tid med våra jurister på info@lawline.se.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra MadsenRådgivare