Vad kan man göra för att få tillbaka pengar man lånat ut?

Har man någon chans att få tillbaka sina pengar när man lånat ut dem frivilligt men den man lånat till nu gjort sig okontaktbar för mig. Jag var dum/snäll och lånade ut pengar till en person som jag litade på men det visade sig att det var han inte. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga som att du vill veta vad du kan göra för att få tillbaka pengar som du har lånat ut till en vän. Regler om fordringar finns i lag (1936:81) om skuldebrev och regler om betalningsföreläggande finns i lag (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning. Jag kommer därför att utgå från dessa i mitt svar.

Vad händer när du lånar ut pengar till någon?

När du lånade ut dina pengar till din vän fick du en fordran på honom. En fordran är en rätt för en person att få en viss prestation av en annan person. I ditt fall består din fordran av en förpliktelse för din vän att betala dig en summa pengar som motsvarar den summa som du har lånat ut. Detta innebär att du har en penningfordran på honom.

Vad kan du göra för att få betalt?

I det fall din vän inte kan eller vill betala din fordran, trots att du begär det, så kan du ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten (2 § lag (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning). Ett betalningsföreläggande innebär att Kronofogdemyndigheten skickar ett kravbrev till din vän. Din vän kan då välja att betala eller bestrida kravet. Skulle kravet bestridas kan saken behöva lösas i domstol. I det fall din vän varken betalar eller bestrider kravet kan Kronofogdemyndigheten meddela utslag. Detta innebär att de fastställer skulden. Utslaget kan du sedan använda för att driva in dina pengar.

När kan man ansöka om ett betalningsföreläggande?

Observera dock att en ansökan om betalningsföreläggande endast kan göras för en penningfordran som har förfallit till betalning, det vill säga vars sista dag för betalning har passerat. I din fråga framgår det inte om du och din vän har bestämt när din fordran ska betalas. I det fall ni har bestämt när din fordran ska betalas och denna dag har passerat så kan du alltså ansöka om betalningsföreläggande. Har ni inte bestämt när den ska betalas så innebär det att den ska betalas när du begär det (1 kap. 5 § lag (1936:81) om skuldebrev). Har du då begärt att din vän ska betala utan att han har gjort det så har den förfallit till betalning och du har även då en möjlighet att ansöka om betalningsföreläggande.

Det är dessutom värt att nämna att en ansökan om betalningsföreläggande kostar 300 kr. Det är dock möjligt för dig att begära ersättning för denna kostnad i din ansökan.

Mer information om betalningsföreläggande hittar du här. I det fall du bestämmer dig för att göra en ansökan om betalningsföreläggande så kan du göra det här. Slutligen hittar du exempel på hur man fyller i en ansökan om betalningsföreläggande här.

Jag hoppas att du har fått ett någorlunda hjälpsamt svar på din fråga. I den mån jag har missförstått din fråga, något är oklart eller om du bara har några ytterligare funderingar så får du gärna återkomma.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare