Vad kan man göra för att få åter ett lån?

Hej. En som är skyldig mig 2500 kr han betalar inte åter. Hur gör jag?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Ett alternativ för att få dina pengar åter är att ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogden. Detta kan enbart göras om skulden avser pengar och att sista datum för betalning har passerat, lagen om betalningsföreläggande och handräckning 2 §. Det framgår inte om ni avtalat om sista betalningsdag, men har ni gjort det och detta datum har passerats kan du ansöka om betalningsföreläggande. Har ni inte avtalat om sista betalningsdag ska personen betala när du krävt honom, han har dock rätt till ett visst rådrum. Beroende på vad ni avtalat eller om du krävt personen på betalning kan det alltså finnas möjlighet för dig att ansöka om betalningsföreläggande. Du kan läsa mer om betalningsföreläggande på kronofogdens hemsida.

Om personen bestrider skulden kommer dock kronofogden inte driva ärendet vidare. Du har då istället möjlighet att driva tvisten i domstol. I det fall du tar tvisten till domstol kommer du behöva bevisa skulden. Har ni skrivit ett skuldebrev är detta ett starkt bevis. Det blir svårare att vinna i domstol om skriftligt bevis på skulden saknas. Tänk på att det kan vara kostsamt att driva tvisten i domstol, speciellt om du förlorar målet.

Eftersom personen inte vill betala av sin skuld till dig finns det således två möjligheter att få pengarna tillbaka, du kan vända dig till kronofogden och få ett betalningsföreläggande alternativt driva tvisten i domstol.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare