Vad kan man göra då Kronofogden utmätt egendom som tillhör annan?

Jag lånade en bil av en väninna. Polisen stoppade mig och tog bilen för att jag hade skuld hos Kronofogden. Vad kan man göra? Kronofogden sa att hon måste bevisa att det är hennes bil. Det räcker tydligen inte att man är registrerad ägare.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vad man kan göra för att få tillbaka egendom som blivit utmätt, då egendomen tillhör någon annan.

Egendom som kan utmätas

För att utmätning ska kunna ske krävs en exekutionstitel (se 3 kap. UB). En exekutionstitel är en handling som kan ligga till grund för verkställighet av exempelvis utmätning. Utmätning kan vidare ske av både lös och fast egendom. Som lös egendom räknas allt som inte räknas som fast egendom. I ditt fall är det fråga om en bil, vilket därmed utgör lös egendom. Denna typ av egendom får utmätas om det framgår att egendomen tillhör den som ska betala skulden eller om han ska anses vara ägare (4 kap. 17 § UB).

Presumtion att vara ägare

Som jag tidigare nämnde kan egendom utmätas om den som har en skuld till annan ska anses vara ägare. Egendom som finns i den skuldsattes besittning antas vara dennes, om det inte framgår att den tillhör annan. Det innebär att det vid utmätning antas att saker du råder över tillhör dig. Genom detta blir följden att all lös egendom som du har i din besittning kan bli föremål för utmätning (4 kap. 17 § och 18 § UB).

Att påstå bättre rätt till egendomen

För att få tillbaka egendomen kan din väninna påstå att hon har bättre rätt till egendomen hos Kronofogdemyndigheten. Därefter kommer Kronofogdemyndigheten, om det finns skäl till det, förelägga din väninna att väcka talan inom en månad från det att hon delges föreläggandet (4 kap. 20 § UB). Att väcka talan innebär att en stämningsansökan ges in till domstol med begäran om att domstolen ska fatta ett visst beslut (se 42 kap. 1 § RB). Gör hon detta, kommer det därefter beslutas om bilen ska anses tillhöra dig eller din väninna. Det krävs alltså bevisning om att bilen tillhör denne. Det är bra om ytterligare bevisning finns för att styrka att bilen tillhör din väninna, då registrerad ägare inte är tillräckliga bevis för att avgöra vem som äger bilen.

Sammanfattningsvis kunde Kronofogdemyndigheten utmäta bilen genom presumtionsregeln att allt du har besittning över tillhör dig, men din vännina kan få tillbaka bilen om det senare kan visas att din hon är ägare till bilen.

Jag hoppas du fick svar på dina frågor. Är det något mer du undrar över är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Klara ThyrénRådgivare