FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott10/10/2019

Vad kan man förvänta sig för påföljd vid olovlig körning med moped?

olovlig körning av e moppe Dagsböter? hur mycket? 41 åring

Tack för svar

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Trafikbrott, vilket olovlig körning är ett exempel på, återfinns i trafikbrottslagen (lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott).

Straffet för att framföra ett körkortspliktigt fordon utan körkort är vanligtvis böter

Det är svårt för mig att säga exakt vilken summa domstolen kommer att utdöma i det konkreta fallet, men av tidigare rättsfall framgår det att boten vanligtvis är 1 500 kronor eller 30 dagsböter (3 § första stycket lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott).

Några avslutande ord

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, och önskar dig en fortsatt fin dag!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare