FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/11/2020

Vad kan man få för påföljd för olovlig körning?

Hej innan en månad körde jag över hastighet på 37km och jag fick en brev från transportstyrelsen att jag får göra om körkortet efter spärrtiden som vad 30 dagar. Men eftersom jag är ny i Svergie och kan inte så mycket svenska, så har förstått beslutet att jag får köra efter att spärrtiden är slut (vilket är inte rätt). Nu efter det har gått 30 dagar då polisen stoppade mig och jag gav dem min körkort, dem sa att det är ogiltig körkort, då visade jag brevet från transportstyrelsen, då polisen sa till mig att brevet säger att jag får inte köra, istället får jag göra om körkortet. Då jag har förstått fel vad beslutet säger. Nu polisen sa till mig att jag måste vänta på ett annat beslut från Transportstyrelsen, och jag undrar kan jag nu göra ett nytt körkort eller kommer dem att ta en annan beslut.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om du kör bil efter att ditt körkort har blivit indraget så är det troligt att detta klassas som grov olovlig körning, då du redan har ett körkort som blivit indraget (3§ 1st lagen om vissa trafikbrott). Detta innebär att du riskerar att få böter eller fängelse i högst sex månader. I Sverige har vi dock ett tankesätt att man inte ska välja fängelse i förstahand som straff, det är dock många faktorer som spelar in vid val av vilket straff som ska ges. Därav är det omöjligt för mig att svara på vilket straff du kommer att få.

Om du får böter brukar dessa ligga mellan 1500 kr och 30 dagsböter. Dagsböter är en böter där summan som beräknas på din inkomst multipliceras med det antal dagar du blir dömd att betala för. Vilket innebär att ju mer du tjänar desto högre blir summan per dag man får betala vid en dagsböter.

Om poliserna inte informerade om att detta även ansågs som ett brott kan det dock vara så att de valde att inte ta upp en anmälan kring detta, utan enbart meddela transportstyrelsen kring den olovliga körningen. Det går tyvärr inte för mig att svara på.

Detta kan även påverka spärrtiden för ditt körkort om transportstyrelsen beslutar om det, vilket innebär att det kan ta ytterligare tid innan du har rätt att ta om ditt körkort.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Elin EnglundRådgivare