FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt21/12/2018

Vad kan man döms till för att inneha ammunition utan tillstånd?

Hej!

Jag fick veta på polisförhör att min jaktammunition 30-06 och 8:57 or inte var tillåtna att ha utan vapenlicens. Jag har inte vapenlicens. Vad borde påföljden bli som minst? Bara amunnition och inget vapen.

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Reglerna om vapen och ammunition finns i vapenlagen (1996:67).

Det framgår i 2 kap. 1 § att tillstånd krävs för att innehava ammunition. Om man har vapenlicens krävs inte tillstånd för ammunitionen tillhörande detta vapen, 2 kap. 8§. I 9 kap. 2 § d framgår det att den som innehar ammunition utan tillstånd döms till böter eller fängelse i högst sex månader. I ringa fall ska inte personen dömas till ansvar för otillåtet innehav av ammunition, 9 kap. 2§ andra stycket.

Jag vet inte hur omständigheterna ser ut i ditt fall, men du kan maximalt dömas till 6 månaders fängelse. Om omständigheterna är av ringa betydelse kommer du inte dömas för något. Exempel på detta är om det rör sig om ett fåtal patroner eller det finns en bra förklaring till att du har dem.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare