FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt17/03/2019

Vad kan kommunen göra om jag bli av med min bostad?

Vi bor helårs på camping kommunen har lovat hjälpa oss men backat mitt i alltihopa bor vi olagligt vi har kontrakt men nya arrendatorn vill ej ha oss vi har ingenstans att ta vägen vad kan vi göra

Lawline svarar

Hej,

Jag beklagar situationen du har hamnat i. Jag har svårt att svara på frågan om campingen och kontraktet med arrendatorn eftersom jag inte har tillräckligt med omständigheter för att besvara dessa frågor. Det jag däremot kan göra är att klarlägga vad kommunen har för ansvar gentemot dig.

Utgångspunkten är att kommunen har det yttersta ansvaret för att du får det stöd och den hjälp du behöver, Socialtjänstlagen (SOL) 2 kap 1 §. Det här kan först och främst handla om att avhjälpa akuta situationer, såsom att ha någonstans att bo. Utöver detta kan du förstås söka olika sorters ekonomiskt stöd, såsom bostadsbidrag och försörjningsstöd.

Om du är oroad över din situation rekommenderar jag alltså att du hör av dig till socialtjänsten i din kommun, så ni tillsammans kan utreda vad för hjälp och stöd du behöver.

Hoppas detta svar har varit till hjälp!

Vänligen,

David GardellRådgivare