Vad kan jag göra vid utebliven betalning i samband med försäljning av mobiltelefon till privatperson?

Hej!

Sålde min telefon i helgen för 8000kr, hon som köpte den hade skyddad identitet så hade inte Swish och heller inte möjlighet just då att ta ut pengar. Vi hade inte samma bank men vi gjorde en överföring ändå som skulle komma till mig nästa bankdag. Vi sågs och hon fick mobilen med sig hem, jag litade alltså på henne. Nu dagen efter har jag fortfarande inte fått pengarna och hon svarar på sms att hon ska fixa det men det händer inget. Jag vet att jag från början inte skulle släppt iväg telefonen utan att ha fått pengarna men nu blev det så och gjort är gjort.

Hur går jag tillväga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag tolkar din situation så misstänker du att du kanske inte kommer få någon betalning för telefonen och du undrar nu vad du kan göra. Det är verkligen en beklaglig situation och det händer tyvärr allt för ofta att man blir lurad när man köper och säljer varor till privatpersoner på nätet. Det finns dock vissa saker du kan göra som möjligen kan hjälpa dig.

Det första du bör göra är att kräva betalningen. Det kan du göra genom att kontakta köparen och kräva pengarna för mobiltelefonen. Det har du redan gjort i och med att du har skrivit till henne men utan framgång. I andra hand kan du kräva betalningen genom att ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden. Som du nämner, har köparen dock berättat för dig att hon har skyddad identitet. Problemet som uppstår då är att du antagligen inte har köparens uppriktiga uppgifter som hennes fulla namn och då blir det betydligt svårare att ansöka om ett betalningsföreläggande.

Det kan vara så att du har blivit utsatt för bedrägeri. Även fast det finns en chans att du kommer bli betald för mobiltelefonen, så kan man ifrågasätta köparens beteende i förhållande till köpet. Om det visar sig att hon har lurat dig till att sälja mobilen och underlåtit att betala för den, är det att betraktas som bedrägeri enligt brottsbalken 9 kap. 1 § (BRB). Det du kan göra om du misstänker bedrägeri är att anmäla till Polisen. Du kan antingen ringa till Polisen på 114 14 och beskriva situationen eller så kan du följa vad som står på Polisens hemsida om hur man gör en polisanmälan. All information som du har om köparen för tillfället kan vara av vikt för anmälan och det kan användas som bevisning i en eventuell brottsutredning. Så spara all kommunikation ni haft och vilket namn hon har kontaktat dig med. Om du sålde mobiltelefonen via en hemsida eller tjänst, är det bra att anmäla händelsen för dem också. Att anmäla händelsen är viktigt för dig personligen men det är också viktigt för det kan hindra köparen från att utsätta andra för samma sak.

Du borde även kontakta ditt försäkringsbolag då vissa försäkringar täcker situationer när en person har blivit utsatt för bedrägeri. Även om det skulle vara så att din situation inte klassas som bedrägeri, bör du ändå höra av dig till ditt försäkringsbolag och förklara vad som har hänt och se om du kan få försäkringsersättning för det som du har blivit utsatt för.

Hoppas allting löser sig för dig! Om du har ytterligare frågor så hör gärna av dig till oss igen.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare