Vad kan jag göra om någon vägrar betala tillbaka?

Min mamma har haft ett negativt kassaflöde under många år och levt på sitt pappas arv. För att under lätta och av godhet i samförstånd med mamma valde vi att jag skulle hjälpa henne med hushållskostnaderna. Efter en tid började hon tveka över att betala tillbaka och nu efter drygt 18 månader framför hon att hon inte kommer betala tillbaka. Jag är en 22 år gammal kille som velat väl och känner mig bottenlöst sviken av någon som stått mig så nära, utlånat belopp på drygt 290 000 kr har försämrat mina möjligheter drastisk. Hur ska jag gå tillväga, förälder skuldbelägger och går till både psykiskt och fysiskt angrepp när frågan kommer på tal.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att din mamma är skyldig dig pengar, men hon vägrar betala och att du nu vill veta vad du kan göra för att få tillbaka dem.

Hur kan då gå tillväga för att få tillbaka pengarna som din mamma är skyldig dig?

Det första du kan göra är att försöka prata med din mamma igen. Om det inte fungerar kan du ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten, se här. Regler om betalningsföreläggande finns i lagen (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning (BfL). En förutsättning för att kunna ansöka är att skulden är fallen till betalning och att skulden avser pengar (2 § BfL). Av din fråga framgår det inte om ni har kommit överens om en förfallodag (dvs när skulden ska vara betald) eller inte. Om ni har kommit överens om en förfallodag, har lånet förfallit till betalning den dagen. Om ni inte har gjort det, ska betalning ske när du begär det (5 § Skuldebrevslagen).

När du lämnat in ansökan om betalningsföreläggande kommer Kronofogden att skicka ett brev till din mamma. Här kan tre möjliga scenarion uppkomma:

1. Din mamma väljer att betala tillbaka skulden.

I det fallet kommer du få tillbaka pengarna och du bör då ta tillbaka din ansökan.

2. Din mamma motsätter sig kravet

Kronofogden kommer då kontakta dig och du får avgöra om du vill driva ditt ärende vidare till domstol (33–34 §§ BfL). Om du inte vill ta processen vidare avskriver Kronofogden ärendet.

3. Din mamma gör inga invändningar

Kronofogden meddelar då utslag och fastställer skulden (42 § BfL). Kronofogden kommer då att börja driva in skulden. Om din mamma i sådant fall inte betalar kan Kronofogden till exempel utföra en utmätning.

Sammanfattning

Du bör i första hand prata med din mamma igen. Om det inte hjälper kan du ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Jag vill slutligen påpeka att ett betalningsföreläggande är förenade med vissa kostnader (300 kr för ansökan och 600 kr för att driva in skulden. Du kan läsa mer om detta på Kronofogdens hemsida). Vidare, om din mamma invänder och du skulle vilja driva vidare fallet i domstol kan kostnaderna bli höga om du skulle förlora, då den förlorande parten som utgångspunkt ska stå för båda parters rättegångskostnader.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Ellinor BäckströmRådgivare