Vad kan jag göra om min före detta man hotar andra män?

Min ex man hotar andra män som jag enbart pratar med eller träffar på olika engagemang. Detta går nu förlängt då han antingen uttrycker sig med fulla ord om mig framför våra gemensamma barn eller så hotar han direkt till speciellt en kille med ord "antingen ger du dig bort från landet eller så kommer du spendera resten av dit liv som invalid". Detta har pågått sedan september förra året och det är väldigt svårt att hantera det nu. Hur kan jag gå tillväga och vad finns får möjligheter att göra så att detta kan ta slut?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att din före detta man har uttalat hot mot män du har träffat. Jag förstår det också som att han talat väldigt illa om dig framför era gemensamma barn. Detta har pågått sedan september 2019 och du undrar därför vad du kan göra för att få din före detta man att sluta.

Hoten mot män som du har träffat kan var olaga hot

Först och främst vill jag säga att de hot som din före detta man uttalat till andra män som du har träffat, oavsett om ni haft en relation eller inte, skulle kunna räknas som brottet olaga hot. Brottet olaga hot finns i 4 kap 5 § Brottsbalken, BrB (här). För att din före detta mans uttalanden ska räknas som olaga hot krävs först och främst att han antingen hotat någon med vapen eller har hotat att utföra ett brott (till exempel misshandel). Dessutom krävs det att han verkligen menat allvar med hoten och att den man som han hotat också känt sig hotad. Jag vet inget mer om hoten än vad du skrivit i din fråga men jag rekommenderar att du, eller de män som blivit hotade, rådgör med polisen för att få reda på om det finns något som ni kan polisanmäla.

Vad kan du göra nu?

Vad gäller hoten som uttalats till män som du har träffat, kan du prata med polisen och försöka upprätta en polisanmälan. Jag har tyvärr inte tillräckligt med information för att ge dig någon vidare juridisk rådgivning om vad du kan göra gällande din före dettas man beteende gentemot dig och era gemensamma barn. Om han även betett sig hotfullt mot dig kan du även prata med polisen om detta och om ni har gemensam vårdnad om barnen och du önskar ansöka om ensam vårdnad, kan du göra en ansökan till tingsrätten.

Vänligen,

Sofia EdvardssonRådgivare