Vad kan jag göra om långivaren kräver in återbetalning man jag har ej råd att betala tillbaka?

Hej! Det är så att min pojkvän köpte ett företag för tre år sedan. I kontraktet var det skrivet att han och hans kompanjon är skyldig mannen de köpte företaget av 240 000 kronor vardera till ett satt datum. Detta pga dessa pengar fattades i plånboken för personerna i fråga, och ägaren gick med på denna överenskommelse istället så han kunde sälja sitt företag.

Företaget har gått med förlust, vilket mannen inte sagt och någonting min pojkvän och hans kollega märkt först efteråt. De har nu kämpat och gått på knäna för att rädda företaget. Det hade nu äntligen hamnat på +-0 i januari 2020, men sedan kom covid-19. Det har nu igen gått nedåt och båda två har inte haft möjlighet att ens betala något till förra ägaren.

Den här mannan säger nu att datumen alla kommit överens om har passerat (vilket det har) och kräver nu in pengarna från dessa två. Han hotar även med kronofogden och har gett dem två veckor på sig. Min pojkvän är helt förkrossad och vet inte vad han ska göra.

Vad har han för möjligheter för att inte hamna hos kronofogden eller hamna i en personlig konkurs? Finns det banker som kan erbjuda honom lån även då han inte har något högt kreditvärde nu? Snälla hjälp oss med information.

Lawline svarar

Hej! Först och främst, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Dessvärre är möjligheterna få i detta fall. De bästa alternativet vore en överenskommelse med långivaren om uppskjuten återbetalning, möjligen till en högre ränta. Möjligen kan det även finnas möjligheter att ta ett banklån för att lösa det aktuella lånet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ta kontakt med oss på Lawline igen.

Allt gott,

Sabrina CuranRådgivare