FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt24/05/2021

Vad kan jag göra om jag vill bestrida en tilläggsavgift på tåget?

Hej

Jag fick en tilläggsavgift på 1551 kronor idag när jag åkte med tåget. Anledningen var att jag hade köpt en rabatterad biljett (är 20) och trodde det gällde mig. Detta eftersom tidigare (ca 1 vecka sedan) när jag har åkt med tåget så har jag köpt samma biljett och då kom faktiskt en kontrollant och kollade min biljett men sedan sa hon ingenting och gick vidare. Därför trodde jag att jag fick köpa denna biljett. Den rabatterade biljetten gäller ju studenter och jag har ju sökt till uni och väntar på svar.

Alltså hade jag ingen kännedom om att biljetten inte längre gäller mig eftersom:

1. Den tidigare kontrollanten sa inget

2. Har sökt till uni och väntar på svar

Hoppas ni kan hjälpa mig!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fundering!

Här finns inga lagar att utgå ifrån utan det är Skånetrafiken som ställer upp vilka kriterier som gäller för att anses behörig till deras olika rabatterade biljetter. Det är varje enskild persons egna ansvar att köpa biljett innan resa samt att det är rätt biljett.

Vilka omfattas av Skånetrafikens studentbiljetter?

Skånetrafikens hemsida står att för att vara behörig att resa med deras studentbiljett krävs det att personen har en giltigt studentlegitimation från antingen Mecenat, Studentkortet eller WeStudents på vilket studentresesymbolen finns med. Personalen ombord har därför rätt att kräva att en person med studentbiljett kan visa både gilitg studentlegitimation samt giltigt id-kort. På hemsidan finns även information om hur man skaffar studentlegitimation och hur studentresesymbolen ser ut.

Vad gäller för dig?

Tyvärr verkar inte du omfattas som behörig att åka på en studentbiljett då du ännu inte är aktivt studerande. Då det är egna ansvaret att köpa rätt biljett, tror jag inte att det kommer hålla att säga att du verkligen trodde att du omfattades. Vad gäller kontrollanten som ej påpekat något om din biljett, så låter det som försummelse eller vårdslöshet från den personen. Även om det är förståeligt att även personalen kan missa att kolla ålder eller studentkort ibland, så är det deras ansvar och uppgift att kontrollera att resande har biljett och att de har rätt biljett.

Däremot har du alltid möjlighet att bestrida din tilläggsavgift, där du kan skriva en förklaring och beslutet om avgift prövas igen. Bestrida din tilläggsavgift kan du göra här på Skånetrafikens hemsida.

Hoppas detta var till hjälp för dig!

Vänligen,

Erica LagerRådgivare