Vad kan jag göra om jag känner mig förföljd?

Hej. I några veckor har jag sett personer som följer mig och min familj nästan hela tiden. De kollar på allt jag eller familjen gör, 24 timmar, 7 dagar i veckan. Jag misstänker att personerna är poliser, men de verkar vara ganska många, och min fråga är: Vad kan jag göra för att stoppa detta? Jag gör inget olagligt och har aldrig hade problem med olagliga grejer eller händelser. Min fru är gravid och känner sig förföljd. Kan man fråga om detta direkt på polisstationen? Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag har förstått din fråga, så undrar du vad du kan göra eftersom du misstänker att polisen förföljer dig och din familj och ni känner er övervakade dygnet runt.

Poliser har vissa rättigheter om de misstänker brottsliga gärningar. Detta betyder inte att du eller din familj ska ha gjort er skyldiga till något brott, utan det innebär att polisen har rätt att undersöka om brott skulle föreligga. Om de inte har skäl till att misstänka att brott föreligger, så kommer de sluta "spana" efter er. Deras rättigheter regleras i polislagen. Polisens uppgifter är bland annat att förebygga, förhindra och upptäcka brottslighet (2§ Polislagen). Det innebär också att de får använda medel som "spaning" för att uppnå sina uppgifter.

Däremot, rekommenderar jag dig att göra en polisanmälan. Om dessa personer som förföljer dig och din familj inte är poliser, så måste en anmälan göras så snabbt som möjligt så att polisen kan hjälpa er att bli av med dessa personer. Att förfölja någon är brott mot frihet och frid, närmare bestämt olaga förföljelse (4 kap. 4a§ brottsbalken).

Om det däremot är så att det är poliser som har "span" på dig, så kommer de ta hänsyn till din anmälan och ditt välmående samt din familjs.

Lycka till!
Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare