Vad kan jag göra om jag fick en parkeringsböter då det var dåligt med skyltning?

Hej,

Fick precis en parkeringsbot efter att ha ställt mig bredvid en bil vid sjön Gömmaren i Huddinge.

Det finns inte vid dessa två platser någon parkeringsförbudsskylt utan en sådan finns någon km innan, när man svänger in på den här vägen som heter Ryttarvägen.

Då det redan stod en bil på platsen och det dessutom inte fanns någon förbudsskylt så tog jag för givet att jag kunde parkera på platsen.

Det stör det mig också att boende i området ringer och tipsar parkeringsbolaget då besökare ställer sig fel pga otydlig skyltning.

Jag antar att det bara är att betala, men jag vill veta om jag kan göra något för att förhindra att någon annan drabbas av samma elände. En skylt vid dessa två platser skulle ju hjälpa.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Överklagan
Det är möjligt att överklaga parkeringsboten om du anser att boten är felaktigt utfärdad. Du bestrider parkeringsboten antigen genom att kontakta parkeringsbolaget eller polisen (blankett för överklagan). Om du överklagar boten bör du fortfarande betala boten för att inte riskera förseningsavgifter om din överklagan skulle ogillas.

Normalt räcker det att det finns en skylt där man kör in i området för att hela området ska omfattas. Det är dock oklart om hur stort område som omfattas av en skylt, men skylten ska i regeln synas tydligt.
Jag kan inte ge ett svar om din överklagan skulle gillas, men det kan vara värt ett försök.

Ny skylt
I tättorter beslutar normalt kommunen för uppsättning av skyltar och på landsbygden ansvarar trafikverket. Om du vill förhindra att någon hamnar i en liknade situation i framtiden så bör du kontakta Hanninge kommun.

Jag hoppas du fick svar på din fråga.

Glad sommar,

Malcolm HamiltonRådgivare
Public question details image

Boka tid med jurist

Berätta om ditt ärende

Fyll i dina kontaktuppgifter och beskriv ditt ärende i korthet, så kommer vår partner Juridium att kontakta dig inom ett dygn nästkommande vardag. Din bokningsförfrågan är inte bindande.

0 / 1000