FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott28/03/2020

Vad kan jag göra om en bekant kör utan körkort?

Hej!

Min bror har nyligen fått körkortet indraget av medicinska orsaker, men slutar inte köra ändå.

Min undran är min skyldighet när jag vet om att han kör trots indraget körkort. Vad kan jag göra och var kan jag få hjälp med detta problem?

Med vänlig hälsningar

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Grund för polisanmälan

Personbilar är körkortspliktiga och får bara köras när personen har ett giltigt körkort, (2 kap. 1 § körkortslagen).

Att köra bil utan körkort är en brottslig handling som kallas olovlig körning, (3 § trafikbrottslagen). Detta betyder att om det är så att din bror fortfarande kör bil trots indraget körkort, så har din bror kört olagligt eftersom bilen är ett körkortspliktigt fordon.

I Sverige finns det en skyldighet att anmäla vissa brott som är kommande eller som pågår i de fall det är särskilt föreskrivet, (23 kap. 6 § brottsbalken). Det finns dock ingen plikt att anmäla just det brott som din bror begår, men det är givetvis bra om du vill göra det eftersom din brors agerande kan utgöra en fara både för honom själv som kör olovligen och för andra medtrafikanter om han fortsätter att köra utan körkort.

Vad du kan göra

Du kan tipsa polisen om din misstanke om brott antingen genom att ringa till polisen på nummer 114 14 eller mejla dem genom deras hemsida. Det du ska tala om för polisen är vad som hänt, till exempel att du vet att någon har kört utan körkort, samt var och när du sett personen köra utan körkort, detta kommer underlätta polisens arbete. Inkludera samma uppgifter som ovan i ett mejl om du hellre vill skriva till dem och den region där du har sett personen köra olovligt.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra MadsenRådgivare