Vad kan jag göra om arbetsgivaren vägrar att betala mig lön?

Hejsan,

Det är så att jag jobbat extra på ett ställe men inte fått lön sen jag började jobba. Vi har inget avtal skrivet men har timmar loggade hos dom, dom skjuter på betalning hela tiden. Är en restaurangverksamhet. Har jag något på min sida eller är jag helt lurad? Dom har sagt att dom skall betala i 3 månader nu. Det gäller ca 250 timmar som är inskrivna/stämplade.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Vi kommer kika närmare på anställningsskyddslagen (LAS), lönegarantilagen och lagen om handräckning och betalningsförelägganden.

Du har rätt att sluta jobba omedelbart

En av arbetsgivarens viktigaste plikter är att betala lön till de anställda, och om arbetsgivaren inte gör det, så har du som anställd rätt att sluta jobba, särskilt när det gått så lång tid som i ditt fall (4 § LAS).

Staten kan täcka din lön om din arbetsgivare skulle ha ekonomiska problem

Om din arbetsgivare skulle gå i konkurs eller genomgår en företagsrekonstruktion ansvarar staten för att du får din lön utbetald (1 § lönegarantilagen).

I första hand bör du kontakta ditt fackförbund

Mitt första råd är att vända dig till ditt fackförbund för vägledning och hjälp i ärendet, förutsatt att du är medlem i facket.

I andra hand kan du vända dig till Kronofogdemyndigheten

Mitt andra råd blir att kontakta Kronofogdemyndigheten, som kan hjälpa dig att driva in lönen, alternativt stämma arbetsgivaren i rätten (2 § lagen om handräckning och betalningsförelägganden).

Du har i sådana fall även rätt att kräva ränta på lönen till dess att den utbetalas (3 § RL).

Några avslutande ord

Processer mot arbetsgivaren kan vara utdragna och kosta mycket pengar, varför en fredlig överenskommelse med arbetsgivaren alltid är att förespråka.

Notera även att det kan finnas bevissvårigheter avseende vilken lön du har innestående, då du har inte har ett skriftligt anställningsavtal. Försök få tag i loggarna och övriga bevis på hur länge du varit anställd och hur många timmar du arbetat.

Slutligen önskar jag dig lycka till och en trevlig helg!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare