Vad kan jag göra när min ex-sambo inte betalar på vårt gemensamma lån?

Hej, jag och min före detta sambo har ett gemensamt gammalt lån, men nu har hon slutat betala på detta då hon vet att jag betalar varje månad för att inte hamna hos KF. Finns det något jag kan göra? Jag har försökt att få henne till att vi ska dela på kvarstående skuld men hon vägrar skriva på.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom ni gemensamt tagit på er ett lån så är ni vad som kallas solidariskt ansvariga för det, om det inte finns ett förbehåll om delad ansvarighet. Det innebär att borgenären som ni är skyldiga pengar kan välja att kräva alla pengar av dig (2 § skuldebrevslagen). Eftersom du är den som betalar lånet så kan du istället kräva din före detta sambo på hennes andel av lånet (2 § skuldebrevslagen). Eftersom du betalar av ert gemensamma lån får hon således en skuld till dig.

Det första jag rekommenderar dig att göra är att upplysa henne om att hon har en skuld till dig för den delen av lånet som hon är ansvarig för och be henne betala denna till dig samt betala hennes del av den resterande skulden. Om hon inte betalar kan du vända dig till kronofogden och ansöka om ett betalningsföreläggande. Genom ett betalningsföreläggande kan man få en skuld fastställd så att det sedan går att få hjälp med att driva in den. En ansökan om betalningsföreläggande kostar 300 kronor men du kan begära ersättning för ansökningsavgiften från henne i din ansökan.

Det kan hända tre saker när hon mottar delgivningen. Antingen betalar hon direkt. Alternativ två är att hon bestrider skulden d v s invänder mot den genom att meddela kronofogden att hon inte är skyldig dig pengar. Då måste du istället låta en domstol handlägga ärendet om du vill gå vidare. Det sista alternativet är att hon inte hör av sig till kronofogden när hon får delgivningen och att de då medger ett utslag som förpliktigar henne att betala dig. Hon kan dock fortfarande invända mot ett sådant utslag.

Om du vill vända dig till kronofogden för att skicka in en ansökan om betalningsföreläggande kan du göra det här.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RappmannRådgivare