FrågaKÖPRÄTTÖvrigt30/04/2021

Vad kan jag göra när ett företag inte betalar tillbaka pengar de är skyldiga mig?

Hej

Jag beställde en produkt online för leverans till en kostnad 2500kr av ett större svenskt företag. Dagen därpå upptäckte jag att produkten fanns i lager i samma butik och eftersom att det var en födelsedagspresent så köpte jag den därför på plats för ytterliggare 2500kr mot att vi avbeställde den som jag tidigare beställt.

Nu till problemet: Jag har varit i kontakt med butiken tre gånger men fortfarande ej fått tillbaka pengarna för den avbeställda produkten. Detta har nu gått 30 dagar och jag har ej fått tillbaka de 2500kr som jag la ut vid beställningen online. Som hobbyjurist ser jag att i konsumentköplagen §43

"43 § Om köpet hävs, bortfaller säljarens skyldighet att överlämna varan och köparens skyldighet att betala köpesumman. I den mån köpet har fullgjorts får vardera parten kräva att motparten utan onödigt dröjsmål lämnar tillbaka vad han eller hon har tagit emot."

Vad kan man anse vara "onödigt dröjsmål"? Jag undrar även vad jag har för möjligheter nu, kan jag kräva skadestånd? Hur bär jag mig åt i så fall och hur mycket kan jag rimligen få i skadestånd?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

¨Jag antar att produkten du köpte var på nätet. Då är det distansavtalsagen som ska tillämpas. Du har enligt distasavtalslagen 14 dagars ångerrätt (2 kap. 10 § distansavtalslagen). Jag utgår från att varan inte lämnade säljarens lager. De har då 14 dagar från att du lämnat besked om att du ångrat ditt köp på sig att ge tillbaka pengarna (2 kap. 14 § distansavtalslagen).

Det är inte ett skadestånd du ska begära utan det är pengarna tillbaka du vill ha. Jag kan inte lova att ARN kan hjälpa dig eftersom de bara prövar tvister och ställer ett krav på att företaget sagt nej till dina krav. De har relativt långa handläggningstider (flera månader) men det är gratis. Du kan läsa mer och göra anmälan här. Du kan också vända dig till konsumentrådgivningen i din kommun, det är gratis och du hittar den genom att googla på din kommuns namn och "konsumentrådgivning": Du kan också ansöka om ett betalningsföreläggande hos kronofogden. Då kostar ansökan 300 kr och om kronofogden tvingas driva in skulden kostar det ytterligare 600 kr. Företaget kan välja att att bestrida skulden, ni hamnar då i tingsrätten men min bedömning är att det är osannolikt att de bestrider. Kronofogden försöker ta ut avgifterna från företaget men om inte det är möjligt blir du skyldig att betala. Du kan läsa mer om hur du ansöker om betalningsföreläggande och vad det innebär här.

Min rekommendation

Jag rekommenderar i att du i första hand hör av dig till företaget och berättar om de åtgärder du kommer ta till om inte betalningen kommer in inom ett visst antal dagar. Förhoppningsvis räcker det för att företaget ska betala ut pengarna. I andra hand får du gå vidare med någon av åtgärderna.

Hoppas att detta var till hjälp!

Ebba PlantingRådgivare