Vad kan jag göra för att få tillbaka pengar som jag lånat ut?

Hej. Jag har lånat ut pengar till en kille. 34 000 kronor totalt. Jag har telefonsamtal inspelat på första lånet han ville ha och han fick dom i handen. Sedan har han via sociala medier skrivit så hans text inte sparats (snapchat). Men jag har swishat över dem så det är registrerat att det skickats till hans nummer. Sedan har jag alla samtal kvar och det sista då jag sagt till honom att jag vill ha mina pengar. Men han sagt att jag kan göra vad jag vill och inte få dem tillbaka.

Vad kan jag göra? Behöver hjälp då han hade lovat att jag ska få ttillbaka mina pengar men nu vägrar ge mig dom.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om en kille som du lånat ut pengar till vägrar att betala tillbaka pengarna så kan du vända dig till Kronofogden för att få hjälp. På Kronofogdens hemsida kan du ansöka om ett så kallat betalningsföreläggande gentemot killen som är skyldig dig pengar.

När du ansöker om ett betalningsföreläggande så skickas ett brev ut från Kronofogden till killen där det står att du begär att få dina pengar tillbaka. Killen som är skyldig dig pengar kan då välja att antingen betala hela summan till dig eller att bestrida föreläggandet. Att killen bestrider föreläggandet innebär att han meddelar Kronofogden att han inte anser att han är skyldig dig pengar eller att han inte tänker betala dig några pengar.

Killen kan även välja att inte svara på det brev om betalningsföreläggande som Kronofogden skickat ut. Då får du ett så kallat utslag från Kronofogden där det står att killen måste betala dig det du kräver.

Om killen betalar tillbaka alla pengar måste du skriftligen återkalla ditt föreläggande hos Kronofogden. Om killen istället väljer att bestrida föreläggandet så kommer du att få meddelande om detta. Du får därefter välja om du vill ta saken vidare till domstol eller inte. Om du tar saken vidare till domstol så kan domstolen, om den bedömer att du har tillräckliga bevis för att killen lånat pengar av dig, fastställa att killen har en skuld till dig.

När du fått en så kallad fastställelsedom av domstolen eller ett utslag av Kronofogden så kan Kronofogden hjälpa dig att driva in skulden på olika sätt. Detta kan ske genom exempelvis utmätning.

Att ansöka om ett betalningsföreläggande kostar 300 kr. I din ansökan kan du begära att killen som är skyldig dig pengar ska betala denna avgift men om han inte gör det måste du betala avgiften. Om du väljer att ta saken vidare till domstol tillkommer även ytterligare avgifter som kan variera i storlek. Det kan vara bra att ha dessa avgifter i åtanke när du väljer om du tycker att det är värt att ta saken vidare till domstol eller inte.

På Kronofogdens hemsida finns mer information om hur du går till väga för att ansöka om ett betalningsföreläggande. Där finns även mer information kring kostnader etc. om du väljer att ta saken vidare till domstol. Hemsidan hittar du här: www.kronofogden.se

Hoppas att detta besvarade din fråga! Om du har fler frågor är du givetvis välkommen att vända dig till oss på Lawline igen.

Vänligen,

Cecilia SikströmRådgivare