Vad kan jag göra för att få min före detta pojkvän och sambo att flytta ifrån min lägenhet?

Hej

Jag och min kille har gjort slut. Vi är skrivna på samma hyresrätt men kontraktet står i mitt namn. Jag tog detta kontrakt själv och vid senare tillfälle så adressändrade han till denna adressen.

Vi har nu gjort slut och han vill inte flytta ut.

Vår relation fungerar inte på grund av hans otroheter, lögner och sexresor.

Vår relation är slut och han vägrar flytta ifrån lägenheten.

Hans arbetstider är nattetid och han jobbar 7 nätter och sedan ledig 7 nätter. Han spenderar de 7 nätter han jobbar i lägenheten och de 7 nätter han är ledig åker han till Kiev, Ukraina för att som han själv säger: "Ligga med de tjejer han känner för som han åtrår just för det tillfället."

Vi har gjort slut och jag vill separera men han vägrar flytta.

Hur löser jag detta? Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Avgörande för svaret på din fråga är om bostaden som ni bor i klassificeras som samboegendom eller inte. Om egendomen är ”förvärvad för gemensam användning” så utgör den samboegendom, enligt sambolagen 3 §. Med detta menas alltså i ert fall att du skrev på hyreskontraktet med avsikten att du och din expojkvän skulle bo där tillsammans.

Om du inte hade denna avsikt när du skaffade lägenheten, så utgör den inte samboegendom. Då kan du avhysa din expojkvän från lägenheten.

För att kunna avhysa din expojkvän från lägenheten krävs dock att samboförhållandet upphört. Enligt sambolagen 2 § upphör ett samboförhållande när någon av de två samborna flyttar, avlider eller om de gifter sig, antingen med varandra eller med någon annan. Att man gjort slut räcker alltså tyvärr inte. Eftersom din expojkvän vägrar flytta från lägenheten, kan det vara svårt att hävda att samboförhållandet upphört på någon av de nämnda grunderna.

Däremot finns det i bestämmelsens andra stycke en möjlighet att få samboförhållandet upphört genom att ansöka om bodelningsförrättare enligt 26 §. Om en sådan ansökan görs, anses samboförhållandet ha upphört.

När denna ansökning gjorts och samboförhållandet upphört kan du ansöka hos Kronofogdemyndigheten om avhysning av din expojkvän, se lagen om betalningsföreläggande och handräckning 3 §, eftersom han inte längre har någon rätt att bo där mot din vilja.

Notera återigen att detta är förutsett att hyresrätten inte är samboegendom.

Information om hur avhysning sker och hur du går tillväga när du ansöker om det kan du hitta på kronofogdens hemsida, här.

Jag hoppas du är nöjd med svaret på din fråga!

Lucas CyrénRådgivare